Sunday 3 August 2014

The Independent melaporkan ' England dipercayai terlibat dalam mempersenjatai Israel '

Inggris diduga terlibat dalam mempersenjatai IsraelSeorang tentera Israel membawa sebuah senjata di dekat perbatasan dengan Jalur Gaza pada 27 Julai 2014. alarabiya.net 

Beberapa dokumen terbaru mengungkapkan bahwa pemerintah England berpartisipasi dalam mempersenjatai tentera Israel, yang telah menewaskan ribuan warga Palestin  sejak awal serangan negeri Zionis itu terhadap Jalur Gaza hampir sebulan lalu. Ini seperti dilaporkan laman dari surat khabar   Inggris the Independent dua hari lalu. 

Dokumen-dokumen yang diperoleh oleh Campaign Against Arms Trade (CAAT) di bawah Freedom of Information Act itu menunjukkan bahawa senjata yang digunakan oleh Israel terhadap Gaza mengandung komponen buatan Endland, seperti dilansir stesyen televisyen Al Arabiya, Sabtu (2/8).

Mereka juga mengungkapkan bahawa izin ekspot senjata bernilai lebih dari 70 juta dolar Amerika  telah diberikan kepada 130 pengeluar pertahanan Inggeris sejak tahun 2010 untuk menjual peralatan militer kepada Israel.

Di antara pengeluar itu ada dua perusahaan Inggeris yang memasok komponen untuk pesawat intai tanpa awak bernama Hermes, yang dijelaskan oleh Israel sebagai "tulang belakangg" dari misi-misinya.
Pesawat tanpa awak Hermes adalah salah satu pesawat intai paling banyak digunakan oleh tentera Israel, khususnya di Jalur Gaza.

Dokumen itu juga mengungkapkan bahawa puluhan perusahaan pertahanan Inggeris yang sangat khusus telah mengamankan kesepakatan dengan mitra Israel dan militer Israel.
Israel adalah salah satu pelanggan terbesar untuk ekspot Inggeris yang disebut sebagai "pengguna ganda" peralatan, seperti dilaporkan laman itu.
Setelah memburuknya situasi di Gaza, pemerintah Inggeris sedang mempertimbangkan kembali penjualan senjata mereka kepada Israel.

"Ketika ini kami sedang meninjau semua izin ekspot yang ada untuk Israel. Semua aplikasi untuk izin ekspot dinilai berdasarkan kes per kes terhadap kriteria yang ketat. Kami tidak akan mengeluarkan izin jika ada resiko yang jelas bahawa peralatan dapat digunakan untuk penindasan di dalam negeri, atau jika ada risiko yang jelas bahawa peralatan itu akan memprovokasi atau memperpanjang konflik," kata pemerintah Inggeris dalam sebuah pernyataan.

Ini bukan pertama kalinya bahawa Inggris sedang menghadapi tuduhan tersebut.
Pada tahun 2009, Menteri Luar Negeri David Miliband mengatakan bahawa beberapa peralatan dari Pasukan Pertahanan Israel (IDF) yang digunakan di Gaza pada tahun itu telah "hampir pasti" mengandung komponen yang disediakan Inggeris. merdeka.com

No comments:

Post a Comment