Sunday 3 August 2014

150 penduduk Palestin terkorban


SEBUAH menara masjid runtuh disebabkan serangan tentera udara Israel di Bandar Gaza semalam.


BANDAR GAZA - Sekurang-kurangnya 150 penduduk Palestin terbunuh akibat serangan tentera Israel dalam tempoh dua hari selepas gencatan senjata selama tiga hari yang dipersetujui hanya bertahan selama beberapa jam.
Di Rafah, pihak perkhidmatan perubatan Palestin menyatakan, 114 orang terbunuh dalam tempoh 24 jam akibat serangan tentera Israel selepas gencatan senjata itu berakhir selepas 90 minit dikuatkuasakan.
Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mendesak seorang askar Israel yang ditawan pejuang Hamas dibebaskan dengan segera tanpa sebarang syarat.
Obama juga mahu lebih usaha dilakukan bagi melindungi penduduk awam di Gaza selain menyalahkan Hamas kerana mencabuli gencatan senjata itu.
Menteri Keadilan Israel, Tzipi Livni pula menuduh Hamas bertanggungjawab terhadap kehilangan askar berkenaan dan memberi amaran pergerakan itu akan membayar dengan harga yang mahal.
Bagaimanapun, kumpulan bersenjata Hamas, Briged Ezzedine al-Qassam dalam satu kenyataan memberitahu, pihaknya tidak mengetahui lokasi askar berkenaan disembunyikan.
"Kami tidak mempunyai maklumat berhubung askar ini kerana kami telah terputus hubungan dengan salah satu kumpulan pejuang di sektor di mana askar ini dilaporkan hilang.
"Kemungkinan para pejuang kami termasuk askar berkenaan turut terbunuh dalam serangan susulan tentera Israel," kata kenyataan itu.
Pertempuran sengit bermula sejak kelmarin hingga awal pagi semalam yang tercetus selepas gencatan senjata yang dirancang selama tiga hari runtuh beberapa jam selepas ia dikuatkuasakan.
Tentera udara Israel turut menyerang Universiti Islam di Gaza menyebabkan bangunan berkenaan mengalami kerosakan serius.
Jurucakap tentera Israel mendakwa terdapat sebuah pusat pembangunan senjata di dalam universiti berkenaan.
Seramai 150 penduduk Palestin terbunuh dalam keganasan terbaharu tersebut dan seramai 350 lagi cedera.
Seramai 15 daripada mangsa, termasuk lima kanak-kanak berusia tiga hingga 12 tahun adalah terdiri daripada satu keluarga yang terbunuh selepas kediaman mereka dibom.
Jumlah tersebut menjadikan angka korban Palestin sejak konflik itu tercetus 26 hari lalu meningkat kepada lebih 1,650 orang yang majoritinya penduduk awam manakala seramai 63 askar Israel dan tiga penduduk awam negara itu terbunuh.
Seorang koresponden agensi berita AFP memberitahu, serangan udara tentera Israel turut menyasarkan sebuah masjid di Jebaliya, utara Semenanjung Gaza dan memusnahkan rumah-rumah di tepi pantai.
Di Israel, sistem pertahanan Iron Dome milik Israel berjaya menembak jatuh dua roket yang ditembak dari Semenanjung Gaza ke kawasan Tel Aviv dan sebuah lagi menuju ke bandar Beersheba, selatan negara Yahudi itu.
Briged Qassam menyatakan, pihaknya telah menembak jatuh tiga roket tersebut. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0803&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz39IkJel9s 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment