Wednesday 6 August 2014

Israel tunjuk sikap babarisme - OIC


HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) Iyad Ameen Madani mengutuk perbuatan biadab Israel menyerang masjid di Semenanjung Gaza.

"Kini semakin jelas bahawa jentera perang Israel tidak berpuas dengan hanya menyembelih orang awam, memusnahkan rumah, membakar ladang dan menghancurkan infrastruktur," katanya dalam satu kenyataan OIC.

Sekarang, Israel menunjukkan sikap babarismenya itu terhadap tempat beribadat, tanpa sebarang perasaan malu kerana melanggar semua kod moral serta tidak langsung memperdulikan undang-undang peperangan, katanya.

Madani juga menggesa mana-mana daripada 57 negara anggota OIC "yang mempunyai hubungan dengan Israel" supaya menimbang semula hubungan mereka dengan sebuah kerajaan yang tidak menghormati sebarang undang-undang atau etika, termasuk prinsip asas kemanusiaan.

Beliau merayu kepada semua negara yang terus memberi perlindungan politik, justifikasi moral yang boleh diragukan serta membekalkan senjata pembunuh secara berterusan kepada Israel supaya menyedari bahawa mereka boleh dikaitkan melakukan jenayah perang yang amat dahsyat dan tidak terkira banyaknya.

Beliau berkata Israel nampaknya bukan sahaja melancarkan kempen keganasan untuk mengusir rakyat Palestin, tetapi juga menakluk mereka dari segi rohani dan menghalang mereka daripada menikmati kedamaian jiwa apabila berada di masjid.

Laporan antarabangsa menyebut jet pejuang Israel terus membedil Gaza, mengebom sebuah sekolah Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) di Jabaliya, utara Gaza City serta menyerang beberapa masjid berhampiran sekolah itu.

Kementerian Kesihatan Gaza dilaporkan berkata jumlah kematian di Gaza kini mencecah 1,732, termasuk kanak-kanak, wanita dan warga emas akibat serangan tentera Israel sejak 8 Julai.

Madani menggesa umat Islam dan rakyat semua negara supaya mempamerkan tanggungjawab mereka dengan menggunakan apa jua alat politik,, ekonomi, budaya dan masyarakat sivil yang mereka miliki untuk mempertahankan hak rakyat Palestin untuk terus hidup, bebas daripada ketakutan serta hak untuk beribadat.

"Membisu terhadap jenayah yang dilakukan Israel kini tidak boleh lagi dianggap suatu opsyen," katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment