Wednesday 6 August 2014

Derita anak kecil Palestin


Biarpun begitu, Yamin, tiga tahun, tetap merana apabila melecur teruk di belakang tubuh dan mengalami keretakan pada beberapa bahagian badannya hasil kekejaman tentera Israel yang membedil kediaman keluarganya hingga musnah di Al-Buraj, tengah Gaza.
Dia kemudian dibawa ke unit rawatan kebakaran di Hospital Shifa di mana dia terbaring tanpa pakaian dan diberi rawatan kecemasan oleh petugas yang bertali-arus menerima tubuh yang parah.

Kadangkala ada antara mangsa yang diterima terlalu teruk kecederaannya sehingga menemui ajal beberapa jam kemudian hanya di atas pengusung.
Foto

Mereka yang terselamat pula dipindahkan ke bilik pembedahan - satu-satunya hospital atau unit di seluruh Gaza yang boleh membantu melakukan rawatan ke atas tubuh yang melecur.

Kakitangan hospital warga tempatan mendakwa angka korban di kalangan warga Palestin ketika ini sudahpun mencecah 1,829 nyawa dan kebanyakannya daripada mereka adalah orang awam.

“Hanya segelintir mangsa dibawa ke hospital ini tidak begitu teruk cedera dialami mereka,” kata pakar pembedahan plastik dari American University of Beirut, Ghassan Abu Sitta. Dia dihantar ke hospital itu oleh Medical Aid for Palestinians (MAP).

“Pada pendapat saya, 70 peratus daripada mangsa akan mengalami kecacatan yang kekal. Sama ada parut atau tubuh tidak lagi berfungsi. Mereka tidak akan sama lagi seperti sediakala,” katanya.

Menurutnya, kes paling teruk diterimanya adalah merawat budak lelaki lapan tahun yang pada asasnya hilang separuh daripada wajahnya, termasuk sebelah mata.

“Apa yang perlu saya lakukan ialah membina kembali wajahnya. Malangnya, mata kanak-kanak itu tidak dapat diselamatkan. Budak itu hilang keluarganya dan tidak berupaya lagi menguruskan dirinya.

“Kanak-kanak lelaki itu tiada lagi masa depan. Ketika dirawat, kanak-kanak itu tanya mengapa lampu ditutup. Sungguh sayu hati saya.

“Saiz kerosakan atau kecederaan atau kematian ke atas penduduk Gaza tidak boleh pulih. Sistem kesihatan tidak mampu melakukannya,” katanya yang turut berada di Gaza ketika Israel melancarkan serangan pada 2008 dan 2009. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/05

No comments:

Post a Comment