Monday 4 August 2014

Israel mula undur sebahagian tentera darat


Sebahagian tentera Israel dan kelengkapan serta peralatan senjata termasuk kereta kebal berkumpul di satu kawasan selepas Israel mengundurkan sebahagian tentera daratnya dari Gaza, semalam. - REUTERS
GAZA CITY 3 Ogos - Israel mula mengundurkan sebahagian tentera daratnya dari wilayah Gaza setelah melancarkan serangan ke atas wilayah Palestin itu selama 26 hari, bagaimanapun menyatakan bahawa operasi ketenteraan bagi mengempur pergerakan Hamas akan diteruskan, kata seorang pegawai tentera Israel.
Serangan Israel sejak 8 Julai lalu telah mengorbankan 1,726 penduduk Palestin, kebanyakannya penduduk awam.
Pengunduran tentera darat Israel itu, sekali gus menunjukkan operasi darat di sebahagian kawasan di Gaza akan diubah dengan menghantar ketumbukan baharu, walaupun serangan udara masih diteruskan, menyaksikan 12 lagi penduduk Palestin terkorban dalam serangan udara di bandar Rafah dan tengah wilayah itu selain 10 lagi maut akibat bedilan Israel berdekatan sebuah sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Penduduk tempatan menyatakan tentera Israel mula keluar dari kawasan timur bandar Khan Younis di selatan Gaza, melibatkan pengunduran sejumlah kereta kebal dan askar.
Tentera Israel turut memaklumkan kepada penduduk Palestin di Beit Lahiya dan Al-Atatra di utara wilayah itu bahawa keadaan di kawasan itu sudah selamat dan mereka boleh pulang ke rumah masing-masing.
Jurucakap tentera Israel yang enggan dikenali berkata, pengunduran tentera berkenaan dibuat selepas Israel berjaya mencapai matlamat untuk memusnahkan terowong yang dibina pergerakan Hamas.
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, bagaimanapun memberi amaran bahawa operasi ketenteraan akan diteruskan, walaupun melibatkan tempoh yang lama dan menggunakan segala kekuatan untuk memerangi Hamas.
Kenyataan Netanyahu itu dibidas jurucakap Hamas, Fawzi Barhum yang menyifatkan pemimpin Israel itu sebagai keliru dan tidak sedar krisis sebenar yang dihadapinya.
Sementara itu, wakil Palestin tiba di Kaherah untuk mengadakan rundingan bagi menamatkan krisis di Gaza tetapi Israel menegaskan bahawa mereka tidak akan menghantar pasukan perunding. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140804/lu_04/Israel-mula-undur-sebahagian-tentera-darat#ixzz39Mxn8bFq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment