Friday 15 August 2014

Israel cabul gencatan senjata


Dua orang penduduk Palestin memadamkan kebakaran di sebuah kilang makanan al-Awdah yang ranap akibat bedilan tentera Israel di Deirl al-Balah di tengah Gaza, semalam. - REUTERS
GAZA CITY 14 Ogos - Jet rejim Zionis Israel melancarkan serangan ke atas Gaza, awal hari ini selepas mendakwa pergerakan Hamas melancarkan roket ke arah wilayah Israel, sekali gus mengancam gencatan senjata terbaharu selama lima hari yang berkuatkuasa pada pukul 12 tengah malam tadi waktu tempatan (5 pagi waktu Malaysia).
Seorang pegawai Kementerian Dalam Negeri Palestin melaporkan Israel melancarkan empat serangan udara ke atas Gaza, kira-kira 30 minit selepas gencatan senjata terbaharu itu dikuatkuasakan, sementara Israel mendakwa Hamas melancarkan lapan roket ke arah wilayah Israel lewat semalam.
Israel berkata, pihaknya melancarkan serangan ke atas Gaza sebagai tindak balas daripada serangan roket Hamas ke wilayahnya.
Bagaimanapun, tiada kematian dilaporkan dalam serangan berkenaan.
Sementara itu, Hamas menafikan pihaknya melancarkan serangan roket ke arah Israel.
Gencatan senjata terbaharu selama lima hari itu dicapai selepas gencatan senjata selama 72 jam sebelum itu yang berakhir semalam, bagi membolehkan rundingan damai diteruskan, namun setakat ini Israel dan Hamas tidak mencapai sebarang penyelesaian dalam pertemuan antara kedua-dua pihak yang bertelagah itu yang diadakan di Mesir.
Mesir yang bertindak sebagai orang tengah berjaya menggesa kedua-dua pihak untuk melanjutkan gencatan senjata tersebut selama lima hari lagi.
Anggota kanan pasukan perunding Palestin, Azzam al-Ahmed berkata, gencatan senjata kali ini akan diadakan selama lima hari.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140815/lu_05/Israel-cabul-gencatan-senjata#ixzz3APQDuK3M
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment