Friday 15 August 2014

Tragedi petang 1 syawal


Kaherah (Mesir): Ketika umat Islam seluruh dunia meraikan Aidilfitri dengan insan tersayang, satu keluarga di Gaza bermandi darah dan airmata apabila dibedil dalam serangan udara rejim Zionis.
Lebih menyedihkan tragedi berlaku pada petang 1 Syawal ketika sanak saudara dari seluruh Palestin berkumpul di rumah Ziyad Abu Zaid yang terletak di Rafah.
Serpihan peluru berpandu yang meletup di ruang tamu ketika mereka sedang menjamu selera mengorbankan lapan saudara termasuk adik-beradik, bapa saudara dan sepupu.

"Ketika kejadian, saya keluar sebentar untuk membeli makanan di kawasan berdekatan dan tidak lama kemudian terdengar bunyi letupan.
Foto
ZIYAD mengucup dahi anak perempuannya Roah di hospital di Kaherah. FOTO Mior Azlan Kamarulbaid

"Saya tergamam melihat rumah ranap manakala anggota badan dan mayat saudara mara bergelimpangan," katanya yang mengalirkan airmata ketika menceritakan kejadian.

Dua anak Ziyad parah dalam kejadian itu dan kini dirawat di hospital berdekatan di Gaza sebelum dipindahkan ke Hospital Institut Nasser, di sini, untuk rawatan susulan.

Roah Ziyad, 9, cedera di perut yang mengakibatkan kerosakan buah pinggang manakala adiknya Muthasin Ziyad, 8, patah tulang kaki dan mengalami komplikasi saraf.

Malam tadi, Ketua Misi Kemanusiaan Malaysia ke Gaza, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkesempatan melawat dan memberi sumbangan kepada keluarga mangsa.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/15

No comments:

Post a Comment