Saturday 10 December 2016

Kebakaran besar strategi Yahudi?


MUHAMAD MAT YAKIM
10 DISEMBER 2016

Kebakaran besar strategi Yahudi?

Kebakaran besar strategi Yahudi?
KEBAKARAN besar yang melanda Israel bulan lalu bukan sahaja meninggalkan kesan kemusnahan yang dahsyat malahan juga pelbagai persepsi.

Ada yang membentangkan teori kejadian bahawa itu adalah strategi 'false flag' rejim Zionis sendiri yang bermotif untuk mengkambinghitamkan Palestin. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana tidak lama selepas bencana itu meletus, terdapat kenyataan daripada pihak Zionis yang menuduh orang Arab sebagai punca. Termasuk yang menyatakan demikian adalah perdana menterinya sendiri, Benjamin Netanyahu.

Netanyahu mendakwa kebakaran itu adalah suatu bentuk keganasan terancang, lalu memberikan amaran bahawa hukuman paling berat akan dikenakan terhadap mereka yang terlibat.

Berikutan itu, 23 suspek ditahan namun kesudahannya, tiada sebarang pendakwaan dibuat ke atas mereka disebabkan kekurangan bukti.

Begitupun, Menteri Pendidikan, Naftali Bennett tetap menuding jari kepada Palestin.

“Kamu datang bakar rumah kami, kemudian kamu datang untuk memadamkannya,” katanya menyindir Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang menghantar pasukan bomba untuk membantu Israel menangani bencana itu.

Apa yang jelas, fenomena api besar selama lima hari bermula 22 November itu masih tidak berupaya untuk merobohkan tembok keangkuhan dan ego pemimpin Zionis. Mereka tetap mahu menyalahkan orang lain, terutama Palestin atas masalah yang dihadapi walaupun pada masa yang sama, mereka mengharapkan bantuan daripada pihak berkenaan untuk memadamkan api yang membakar sebahagian wilayah mereka siang dan malam.

Itulah tipikal Yahudi yang telah dimaklumi sejak zaman berzaman!

Netanyahu, juga Bennett mungkin berpura-pura tidak sedar bahawa peneroka haram Yahudi sendiri yang berpengalaman merampas tanah penduduk Palestin sebenarnya lebih berpotensi untuk jadi punca bencana itu kerana mereka ada pengalaman melakukannya terhadap tanah milik orang Palestin.

Soalnya sekarang, benarkah teori bahawa itu adalah permainan strategi Zionis sendiri, untuk tujuan yang hanya mereka ketahui?



Pelik

Daripada rekod, bencana kali ini melibatkan sejumlah 2,000 kebakaran di Israel dan Tebing Barat dengan 20 daripadanya adalah kebakaran besar. Dari segi kesan pula, ia mengakibatkan kemusnahan 700 premis dengan kebanyakannya adalah rumah kediaman.

Bagaimanapun apa yang mengejutkan adalah hanya 122 kecederaan dilaporkan. Bukanlah mengharapkan yang lebih buruk namun apabila dibuat perbandingan mengenai tahap kejadian termasuk tempohnya dengan bilangan mangsa berbanding apa yang pernah berlaku sebelum itu, ia boleh dianggap mencurigakan.

Memanglah diketahui bahawa Israel adalah pihak yang tidak pernah telus dalam pemaparan maklumat melibatkan kerugian atau kehilangan di pihak mereka namun fakta ini secara tidak langsung menunjukkan seperti ada ‘persediaan’ untuk mereka menghadapi kejadian itu.

Angka kematian yang sifar dan kecederaan yang sangat kecil dikira luar biasa walhal kebakaran kali ini adalah lebih besar berbanding pada 2010 yang mengorbankan 42 nyawa dalam tempoh empat hari sahaja.

Namun, bukanlah menghairankan bagi Zionis untuk melakukan sesuatu yang secara zahirnya persis merugikan malah mengorbankan nyawa orang Yahudi sendiri demi mencapai matlamat 'besar' mereka.

Pada 1951, Israel pernah mengebom sinagog Masauda Shem-Tov di Iraq untuk memaksa orang Yahudi Iraq berpindah ke Tebing Barat dan Gaza yang dirampas daripada orang Palestin sebagai langkah meluaskan lagi jajahan mereka. Sebelum itu, Zionis telah melakukan pelbagai cara untuk memaksa mereka berpindah namun tidak membuahkan hasil.



Damai

Orang Yahudi Iraq memberikan alasan, tidak ada sebab untuk mereka berpindah ke tanah yang telah diduduki oleh orang Arab selama ribuan tahun sedangkan di Iraq, mereka hidup aman damai dengan orang Arab tanpa ada sebarang masalah. Keengganan itu tidak dapat diterima oleh Zionis lalu nyawa jadi galang ganti. Pemimpin Zionis tidak peduli untuk mengorbankan orangnya sendiri bagi memastikan setiap kehendak mereka dipatuhi.

Lebih 15 tahun sudah berlalu namun tragedi 9/11 hingga kini masih lagi kontroversi. Siapa dalang sebenar serangan yang merobohkan menara berkembar World Trade Centre di New York?

Bersandarkan hujah-hujah mereka yang tersendiri, ada pihak mempercayai tragedi yang mengorbankan lebih 3,000 nyawa itu didalangi atau setidak-tidaknya ‘direstui’ oleh Zionis.

Pembikin filem, Michael Moore menerbitkan ‘Fahrenheit 9/11’ pada 2004 untuk mencungkil fakta di sebalik tragedi itu dan baginya, George W. Bush, Presiden Amerika Syarikat (AS) ketika itu adalah watak yang cukup mencurigakan di belakang tabir tragedi.

Hakikatnya, selepas peristiwa itu, Bush telah bertindak menyerang Iraq atas alasan mahu memerangi keganasan. AS kemudian berjaya menguasai negara Teluk itu dan meninggalkan proksi untuk memerintah hingga hari ini. Senjata pemusnah besar-besaran (WMD) yang dijadikan alasan serangan tidak juga ditemukan. Bush Jr. sekadar mahu melunaskan hajat bapanya, Bush Sr. yang gagal menurunkan Saddam Hussein dalam Perang Teluk I.

Meskipun menurut Moore serta beberapa penganalisis, 9/11 adalah angkara Bush sendiri namun yang meraih keuntungan daripada kemusnahan Iraq adalah Zionis. Ini kerana Iraq di bawah rejim Saddam sebelumnya adalah ancaman terbesar bagi Israel dalam kalangan negara-negara Arab.

Berasaskan itu, pensyarah Akademi Pengajian Islam Kontemporari UiTM Pulau Pinang, Dr. Mohd Hapiz Mahaiyadin berkata, bukan mustahil jika kebakaran besar yang melanda Israel baru-baru ini juga wajar untuk dihitung sebagai taktik untuk mereka melakukan sesuatu yang lebih besar pada masa depan.

“Sejarah yang berlaku di Iraq satu contoh Zionis sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengorbankan orang Yahudi sendiri untuk mencapai tujuan mereka demi meraih keuntungan yang berganda. Mereka mahu orang Islam percaya itu pembalasan tuhan terhadap mereka tetapi saya percaya, mereka juga mahu dunia percaya bahawa bangsa Yahudi akan sentiasa jadi mangsa kepada orang-orang goyem (bukan Yahudi). Mereka perlu melakukan sesuatu setelah modal Holocaust kini dianggap semakin lapuk," katanya.

Menurut Mohd Hapiz, logik syarak juga tidak menyokong peristiwa kebakaran besar Israel boleh diterima sebagai petanda kehancuran negara haram itu ataupun Imam Mahadi akan muncul dalam masa yang terdekat.

"Aturan ceritanya sama dan korelasi antara plot juga makin terserlah apabila ada kumpulan jihadis bangang mengaku bertanggungjawab sedangkan Netanyahu berulang kali beri amaran bahawa hukuman keras akan dikenakan terhadap mereka yang mencetuskan kebakaran di Israel," ujarnya.

Menteri Pertahanan Zionis, Avigdor Liebermann menyatakan, 17 daripada 110 kebakaran dikenal pasti berpunca daripada perbuatan khianat. Sebelum itu, sebuah kumpulan militan proDaesh, Ma'sadat al Mujahideen mengaku bertanggungjawab dalam insiden itu.

Mohd Hapiz menyuarakan rasa bimbang sekiranya kebakaran besar itu dijadikan asas untuk Israel bertindak lebih agresif menyerang Palestin bagi meluaskan lagi kawasan pencerobohan mereka.

"Pihak berkuasa Palestin terutama Hamas perlu merancang pelan pertahanan yang lebih kukuh manakala umat Islam di seluruh dunia wajar untuk mengubah qunut nazilah kepada memohon perlindungan ALLAH terhadap saudara Islam di Palestin yang mungkin akan dihadapkan dengan serangan yang lebih buruk," katanya.

No comments:

Post a Comment