Tuesday 12 August 2014

Boikot Israel banyak mendapat momentum di Barat

Penyokong Pro Palestin di Brussels 2014
SELASA 12 OGOS, 2014 14:20

Yang amat menggalakkan pergerakan perpaduan popular perjuangan rakyat Palestin di Amerika Syarikat, Eropah dan negara-negara Afrika telah menyumbang kepada pengukuhan boikot kempen Israel yang menyaksikan momentum pernah berlaku sebelum ini sejak bermulanya serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza.
Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan berarak di beberapa bandar-bandar Amerika dan Eropah dalam perpaduan dengan rakyat Palestin dan mengutuk keganasan Israel terhadap wanita, kanak-kanak dan orang awam.
Sumber dalam jawatankuasa pemulauan itu di Amerika Syarikat memberitahu Al-Araby al-Yawm agensi berita bahawa hampir 30 perarakan dan duduk-in telah diadakan di Amerika Utara.
Di Chicago, aktivis politik Palestin Dr Sinan Sheqdih berkata kempen boikot itu tumbuh dan ia mengganggu ekonomi Israel.
Di London dan Hamburg, demonstrasi besar-besaran menyaksikan lebih 20,000 penunjuk perasaan membantah liputan berat sebelah BBC tentang peristiwa-peristiwa di Gaza.
Sementara itu, kesatuan pekerja di Britain dan Amerika Syarikat dan juga beberapa gereja menyertai kempen boikot tersebut. Berpuluh-puluh gereja-gereja di Amerika Syarikat yang ditetapkan solat Ahad untuk mangsa Palestin yang jatuh semasa pencerobohan Israel ke atas Semenanjung Gaza.
Laporan memetik Imam Wagner, seorang pemimpin Pakatan untuk memboikot Israel, sebagai berkata bahawa berdoa sahaja tidak mencukupi, tetapi perlu ada panggilan untuk memboikot Israel atas alasan sebagai langkah untuk mengalahkan penjajahan.
Di New York City tiga pelabuhan menyertai kempen untuk menghalang kapal-kapal Israel daripada membawa barang-barang mereka ke negara ini memperuntukkan 13-16 Ogos untuk memboikot kapal Israel dan menghalang mereka daripada memunggah penghantaran mereka, menyeru penyokong Palestin untuk menyertai mereka.

No comments:

Post a Comment