SHAH ALAM - Tentera Israel didakwa sengaja mengeksploitasi penculikan tiga remaja negara itu dari penempatan haram Yahudi di Hebron sebagai alasan untuk menyerang penduduk Palestin di Gaza.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa tindakan keganasan tidak berperikemanusiaan dan pertumpahan darah itu juga dilakukan untuk menjejaskan kestabilan kerajaan perpaduan antara Hamas dan Fatah.

"Dalam percubaan terdesak memusnahkan sebuah negara Palestin, kerajaan Netanyahu juga bersedia mengheret rakyat Israel ke ambang perang secara terang-terangan.

"Tidak ragu lagi apabila dia melakukan tindakan keganasan itu dengan sewenang-wenangnya walaupun mendapat campur tangan daripada Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah untuk menghalangnya," katanya dalam satu kenyataan medianya, hari ini.

Dalam pada itu, katanya, kuasa Barat sekali lagi digambarkan berpura-pura dan mendiamkan diri terhadap kekejaman terbaru itu.

"Ia amat memalukan apabila melepaskan tanggungjawab sekali gus mendedahkan sikap 'double standard' mereka terhadap perjuangan demokrasi, kebebasan dan keadilan," katanya.

Sementara itu, media dan pemimpin Barat terus meremehkan isu asas penduduk haram di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

"Israel tidak menghormati Resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 242 dalam isu meluaskan wilayah mereka di bumi Palestin.

"Tindakan membunuh ratusan penduduk Israel itu hanyalah satu lagi episod kekejaman dan ketidakadilan mereka terhadap orang awam tidak berdosa," katanya