Tuesday 19 August 2014

Misi bantuan penuh ranjau

Kaherah (Mesir): Kata orang jika kita mahu melakukan kebaikan dan banyak halangannya, Itu tanda bahawa Allah menguji kekuatan hati kita. Justeru itu, meskipun hanya tiga daripada 83 sukarelawan dibenarkan meneruskan perjalanan Misi Kemanusiaan Malaysia Ke Gaza, apa yang penting bantuan dan sumbangan dapat disampaikan kepada mereka yang memerlukan.
Selama lima hari, 85 anggota misi terdiri daripada sukarelawan awam, doktor, petugas media dan wakil kedutaan yang mewakili harapan kira-kira 28 juta rakyat Malaysia menempuh pelbagai dugaan untuk membantu rakyat Palestin, khususnya di Gaza.
13 Ogos (Rabu)
5.10 pagi: Kumpulan ketiga misi seramai 43 orang bersama beberapa tan barang perubatan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, Mesir jam 5.10 pagi (10.10 pagi waktu Malaysia) dan disambut Menteri Penasihat Kedutaan Besar Malaysia.
DUTA Palestin di Malaysia, Dr Anwar Al-Agha sedih tidak dapat membawa semua sukarelawan masuk ke Gaza. FOTO Gaddafi Musli
"Boleh tahan juga jerebu di Kaherah ni," kata jurukamera Melaka Hari Ini, Sardi Mahorm yang pertama kali datang ke Mesir.
7 pagi: Kami bergerak ke Dewan Abbasiah Malaysia untuk mendengar taklimat Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M), Datuk Seri Azeez Rahim selepas perbincangan bersama Duta Besar Malaysia di Mesir, Datuk Ku Jaafar Ku Shaari serta wakil badan bukan kerajaan (NGO) Mercy Malaysia dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam (MAPIM). Berdasarkan taklimat yang diberikan, segala urusan rasmi antara kerajaan Malaysia dan Mesir sedang dalam proses akhir dan kami dijangka bergerak ke pintu Rafah pada esok hari (Khamis). Jumlah terkini sukarelawan 85 orang termasuk wakil kedutaan. "Ini adalah misi kemanusiaan seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira sempadan agama, kaum mahupun fahaman politik," kata Azeez dalam sidang media.

3 petang: Kami mengunjungi sebuah hospital yang dibiayai Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin dikenali sebagai Hospital Palestin di Heliopolis, Kaherah. Saya bertemu seorang mangsa keganasan rejim Zionis, Mohd Salim berusia 19 tahun kudung kaki kiri dan kehilangan abang dalam serangan ke atas sebuah masjid di Khan Yunis, 12 Julai lalu. "Satu hari nanti semua umat Islam akan bersatu dan membebaskan bumi Palestin," kata bapa saudaranya Abu Salamah. Juga sempat melawat seorang kanak-kanak Badr Nabil, 4, yang ditembak tentera rejim. KP1M merancang untuk membawa Badr ke Malaysia bagi mendapatkan rawatan susulan.

14 Ogos (Khamis)
10 pagi: Kami dimaklumkan oleh ketua misi bahawa rancangan memasuki Gaza ditangguhkan berikutan faktor keselamatan di sepanjang laluan ke Rafah, namun peserta bersiap sedia untuk bergerak ke Rafah pada bila-bila masa. Saya sempat bersembang dengan seorang doktor pakar pembedahan kanak-kanak, Dr Syariz Izry dan saya bertanya kenapa dia berani tawarkan diri untuk sertai misi ini. "Saya takut pada hari akhirat kelak, jika Allah soal saya kenapa tidak bantu saudara seagama di Palestin, saya tidak dapat memberikan jawapan. Jadi tiada sebab untuk saya tidak menyumbang ilmu," ujarnya.

2 petang: Kami dibawa melawat Hospital Al-Hilal dan Nasser Institute Hospital di mana terdapat pesakit yang dibawa dari Gaza. Saya bertemu dengan Ziyad Abu Zaid, seorang guru geografi yang kehilangan lapan ahli keluarga dalam serangan Israel pada hari raya pertama. Dua anaknya yang cedera ditempatkan di hospital Nasser Institute.

15 Ogos (Jumaat)
10 pagi: Ketua misi, Datuk Seri Azeez membawa khabar gembira dalam sesi taklimat pagi apabila memaklumkan kerajaan Mesir sudah memberi kelulusan setelah campur tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Sekretariat sedang menguruskan proses membawa keluar kargo bantuan seberat 10 tan. Misi dijangka bertolak ke Rafah sekitar jam 2 pagi.

9 malam: Anggota misi diberitahu masa bertolak ditunda ke jam 9 pagi esok (Sabtu) atas sebab-sebab tertentu. Kami diminta untuk mengurangkan barang peribadi yang mahu dibawa supaya memudahkan pergerakan di Gaza.

16 Ogos (Sabtu)
9 pagi: Misi Kemanusiaan Malaysia ke Gaza yang diketuai KP1M bergerak ke Rafah menaiki dua bas. Saya membantu seorang sukarelawan, Hisham Ahmad Sabri mengangkat kotak-kotak berisi makanan kedalam bas. "Tak sabar rasanya mahu agihkan makanan ni kepada anak-anak Gaza," katanya. Hisham adalah antara 'orang lama' yang banyak membantu KP1M sejak penubuhannya. Dia yang berasal dari Kedah terkenal dikalangan peserta misi dengan gelaran 'Sham Boroi'.

12 tengah hari: Konvoi terpaksa bermalam di bandar pelabuhan Ismailia yang terletak kira-kira 128 kilometer dari Kaherah kerana lori membawa barang bantuan belum tiba. Bandar ini terletak bersebelahan laluan kapal dagang terkemuka dunia iaitu Terusan Suez.

10 malam: Ketua misi memberi taklimat akhir persiapan ke Rafah. Konvoi akan bertolak tepat 9 pagi ke Rafah. Ketua misi meminta semua perbanyakkan doa supaya misi berjalan lancar. "Jika dapat masuk esok, kita akan berada di Gaza sehingga Isnin dan keluar sebelum gencatan senjata tamat pada tengah malam. Kita akan lihat situasi semasa jika mahu melanjutkan misi," kata Azeez.

17 Ogos (Ahad)
9 pagi: Konvoi misi bertolak ke Rafah namun ditahan tentera Mesir di pengkalan feri Qantara sebelum dibenarkan menaiki feri melintasi Terusan Suez.

9.40 pagi: Sekretariat misi mula berbincang dengan pegawai tentera di Qantara dan peserta tidak dibenarkan turun dari bas atas faktor keselamatan. Saya duduk berhampiran doktor pakar sakit puan, Dr Norshida Brahim yang kedengaran berdoa berzikir agar perjalanan dapat diteruskan.

2.20 petang: Selepas perbincangan hampir lima jam, Ketua miss membawa berita sedih apabia hanya tiga anggota misi dan lori kontena dibenar meneruskan perjalanan ke Rafah disebabkan situasi keselamatan yang meruncing di Utara Sinai. Duta Palestin di Malaysia, Dr Anwar Al-Agha dilihat menangis teresak-esak sambil ditenangkan sukarelawan lain. "I'm sorry my friends. We have come this far but there is nothing i can do." (Maafkan saya rakan-rakan, kita telah pergi sejauh ini namun tiada apa lagi yang dapat saya lakukan," ujarnya dalam nada kesal.

2.30 petang: Tiga individu yang akan mengiringi bantuan adalah ketua misi Datuk Seri Azeez, Duta Besar Malaysia Datuk Ku Jaafar dan Dr Anwar. Mereka menaiki kereta perisai tentera Mesir ke Rafah yang terletak kira-kira 260 km dari Qantara. Ada anggota misi yang menitiskan air mata ketika mengucapkan selamat jalan kepada wakil misi.

2.35 petang: Anggota misi lain bergerak kembali ke Kaherah. Wajah anggota misi jelas sugul dan sedih terutama doktor. Antaranya doktor Unit Kecemasan dan Trauma Hospital Selayang, Dr Haniff Muhammad yang terkilan tidak dapat menjejakkan kaki ke tanah kelahiran para nabi. "Saya redha dengan ketentuan ini. Pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku dan saya bersedia untuk menawarkan diri sekali lagi jika diberi peluang," tegasnya.

5 petang: Dalam perjalanan ke Kaherah, Timbalan Presiden KP1M, Datuk Mohd Farid Hassan memaklumkan kami tiga wakil misi yang meneruskan perjalanan tidak dapat memasuki Rafah disebabkan pertempuran dekat sempadan. Mereka akan bermalam di Arish yang terletak kira-kira 45 minit dari pintu sempadan dan akan cuba memasuki Gaza lagi pada esok pagi (hari ini).

8 malam: Sukarelawan tiba di pusat penginapan di Giza, Kaherah dan akan kembali ke Malaysia menaiki pesawat penerbangan Egypt Air secara berperingkat bermula esok (hari ini).