Tuesday 19 August 2014

Lepas masuk ke Gaza


Kaherah (Mesir): Konvoi bantuan diketuai tiga wakil Misi Kemanusiaan Malaysia ke Gaza memasuki Gaza 10 pagi ini (3 petang Malaysia) diiringi dua kereta perisai ketika pertempuran semakin sengit di antara tentera Mesir dan pemberontak di kawasan berdekatan sempadan.
Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) yang juga Ketua Misi Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim; Duta Besar Malaysia di Mesir dan Palestin Datuk Ku Jaafar Ku Shaari; dan Duta Besar Palestin di Malaysia Dr Anwar Al-Agha yang menaiki sebuah daripada kereta perisai itu akan terus mengagihkan barang bantuan kepada penduduk Gaza sebaik tiba. 
Timbalan Presiden KP1M Datuk Mohd Farid Hassan yang sentiasa berhubung dengan konvoi berkata, tentera Mesir membuktikan kesungguhan untuk membantu misi bantuan itu dengan menghantar tiga wakil Malaysia sehingga ke pintu sempadan. 

"Ketua misi memaklumkan pihak tentera Mesir amat menghormati hasrat kita apabila sanggup membahayakan nyawa dengan meredah pertempuran yang sedang berlaku di sempadan Mesir-Gaza," katanya di sini, sebentar tadi.
Foto
FOTO Miorazlan Mior Kamarulbaid

Katanya, lagi masih berbaki kira-kira dua tan barangan bantuan di Terminal Kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah yang sedang dalam proses untuk dihantar terus ke Gaza.

Semalam, tentera Mesir hanya membenarkan tiga daripada 83 anggota misi bantuan meneruskan perjalanan ke Rafah berikutan isu keselamatan dan situasi meruncing di utara Sinai. 
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/18

No comments:

Post a Comment