Tuesday 19 August 2014

Britain enggan label Ikhwan pengganas


LONDON 18 Ogos - Kerajaan Britain menangguhkan laporan berhubung Pergerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir selepas menteri-menteri dan pegawai-pegawai tidak mencapai persetujuan berhubung siasatan itu.
Akhbar Financial Times melaporkan Perdana Menteri David Cameron, yang menerima tekanan daripada sekutu-sekutunya di Teluk, telah meminta Duta Britain ke Arab Saudi, John Jenkins untuk menjalankan siasatan sama ada pergerakan itu perlu dikategorikan sebagai organisasi pengganas atau tidak.
Memetik sumber rasmi, akhbar itu melaporkan siasatan tersebut mendapati, Ikhwanul Muslimin tidak boleh dilabelkan sebagai organisasi pengganas dan tidak banyak bukti menunjukkan ahli-ahli pergerakan itu terlibat dalam aktiviti pengganas.
Bagaimanapun, kerana takut tindak balas daripada sekutu-sekutunya di Asia Barat, menteri-menteri berkenaan telah menangguhkan penerbitan laporan itu selama beberapa minggu. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140819/lu_10/Britain-enggan-label-Ikhwan-pengganas#ixzz3AmpXmtfI
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment