• Penduduk Palestin hanya ingin Gaza bebas daripada kepungan Israel dan kembalikan keamanan di wilayah itu.Penduduk Palestin hanya ingin Gaza bebas daripada kepungan Israel dan kembalikan keamanan di wilayah itu.

GENTING GAZA - Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh menegaskan tidak akan ada gencatan senjata kekal jika Israel tidak menamatkan kepungannya ke atas Gaza.

Menurut Middle East Monitor, dalam satu kenyataan yang disiarkan menerusi televisyen Al-Aqsa, Haniyeh berkata, pengorbanan, hak dan tuntutan rakyat Palestin adalah jelas dan tiada kompromi.

"Mengenai pihak Palestin yang kini sedang berunding di Kaherah, Mesir, saya percaya bahawa mereka tidak akan diugut,"katanya.

Sementara itu, mengulas tentang ancaman Perdana Menteri Luar Israel Avigdor Lieberman yang menggesa supaya Haniyeh dan pemimpin Hamas lain dibunuh sekiranya mayat dua tentera rejim Zionis tidak dipulangkan, Haniyeh berkata ancaman musuh itu sedikit pun tidak menakutkannya malah semakin meningkatkan kesabaran kumpulan mereka.