Saturday 16 August 2014

Dibenar masuk Gaza


Kaherah (Mesir): Misi Kemanusiaan Malaysia Ke Gaza yang diketuai Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) sudah mendapat kelulusan kerajaan Mesir dan dijangka akan memasuki Gaza hari ini kira-kira jam 11 pagi waktu Malaysia.
Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) yang juga ketua misi, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, kebenaran itu diperolehi selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghubungi Presiden Abdel Fattah al-Sisi. 
Katanya, Kerajaan Mesir bersetuju membenarkan 72 sukarelawan terdiri daripada doktor, petugas media serta ahli badan bukan kerajaan (NGO) KP1M, Mercy Malaysia dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) untuk masuk ke Gaza melalui pintu Rafah. 

“Saya dimaklumkan mengenai kelulusan ini oleh Perdana Menteri sendiri dan pihak tentera Mesir juga sudah hubungi duta besar kita, Datuk Ku Jaafar Ku Shaari untuk urusan keselamatan,” katanya di sini, semalam.
Foto
PENGARAH Hospital Sungai Buloh Dr Khalid Ibrahim (kanan) melawat Ahmad Hamed, 17, yang patah kedua-dua kakinya akibat serangan kejaman Israel dan dirawat di Hospital Al Hilal, di Kaherah.

Katanya, pihak keselamatan Mesir akan mengiringi anggota misi menempuh perjalanan darat selama kira-kira empat jam dari Kaherah ke Rafah melalui Utara Semenanjung Sinai yang masih bergolak berikutan pertempuran antara tentera kerajaan dan militan.



Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/16

No comments:

Post a Comment