• Barack ObamaBarack Obama

WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama secara terang-terangan menyatakan pendirian bahawa beliau tidak sedikit pun bersimpati dengan Hamas.

Pendirian itu disuarakan selepas Sidang Kemuncak Pemimpin AS-Afrika di sini.

Obama berkata, beliau hanya bersimpati dengan penduduk Gaza dan kesal dengan tindakan tidak bertanggungjawab Hamas kerana mencabuli gencatan senjata 72 jam yang pernah disuarakan AS Jumaat lalu.

“Hamas bertindak luar biasa. Mereka memberi risiko tinggi terhadap orang awam terutama apabila menempatkan pelancar roket di kawasan awam semasa konflik.

“Tiada mana-mana negara akan bertolak ansur jika roket dilancarkan ke negara mereka. Oleh sebab itu, saya secara konsisten mempertahankan hak Israel untuk mempertahankan diri,” katanya menurut laporan AP.

Ditanya sama ada beliau bersetuju dengan penilaian Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu, bahawa Operasi Perlindungan Sempadan ini wajar dilakukan, Obama menjawab; Ia hanya menyusahkan orang awam di Gaza.

Beliau juga menggesa masyarakat antarabangsa membantu dalam pembinaan semula Gaza selepas mereka dikepung dan terasing dari dunia luar.