Friday 8 August 2014

Belum ada khabar gembira


Kuala Lumpur: "Hanya jasad kami di sini (Malaysia), jiwa kami berada di Palestin," kata siswa warga Palestin, Muntheer Abu Rabee, 25, mengenai keadaan beratus penuntut dan rakyat negara itu di Malaysia khususnya yang berasal dari Gaza.
Katanya, kebanyakan mereka bimbangkan nasib keluarga selepas hampir sebulan Gaza diserang rejim Zionis dan cuba untuk mencari jalan untuk pulang ke nagara itu.
Mahasiswa Sarjana Ekonomi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu tidak dapat menghubungi ibu bapa atau adik beradiknya sejak dua minggu lalu dan saban hari menangis memikirkan keadaan mereka di Beit Lahiya, utara Gaza.

"Saya sempat menelefon abang dua minggu lalu dan dia maklumkan semua ahli keluarga terpaksa berpindah ke sebuah sekolah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Itu maklumat terakhir yang saya peroleh," katanya sambil menitiskan air mata.
Foto

Muntheer bertambah risau apabila mendapat tahu menerusi laporan media bahawa sekolah PBB turut diserang tentera rejim menyebabkan puluhan rakyat Palestin terkorban.

Menurutnya, ketiadaan elektrik dan liputan Internet menyebabkan mereka terputus hubungan dan berharap ahli keluarganya sempat menyelamatkan diri daripada serangan tentera Israel.

Bekas pengusaha ladang strawberi yang berasal dari Al-Shaima, Beit Lahiya itu, berkata abangnya juga ada menghantar gambar rumah dan ladang mereka yang musnah seperti dilanda gempa bumi.

"Ini adalah serangan yang lebih dahsyat berbanding 2009 dan 2012 kerana membabitkan kerosakan lebih teruk dan jumlah korban yang ramai terutama dalam kalangan kanak-kanak," katanya.

Menurutnya, Malaysia adalah antara negara yang paling kuat menyokong perjuangan rakyat Gaza dan berterima kasih atas bantuan dan doa rakyat negara ini.

"Saya amat bersyukur melihat keakraban Malaysia dan Palestin. Sokongan yang diberikan oleh agensi kerajaan dan bukan kerajaan di negara ini memberi semangat kepada kami untuk terus menentang kekejaman Zionis," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/07

No comments:

Post a Comment