Friday 8 August 2014

Dugaan untuk insan terpilih


Ada yang termanggu kebingungan melihat rumah mereka menyembah bumi. Ada juga yang sibuk mencari saki-baki pakaian dan barangan yang masih boleh dipakai, manakala di satu sudut lain hati saya sebak melihat seorang ibu memeluk erat cebisan baju anak yang gugur syahid.
Itu suasana yang saya lihat selepas dua hari tempoh gencatan senjata selama 72 jam dilaksanakan di Gaza sebelum tempoh berkenaan tamat awal pagi esok. 
Jiwa saya juga tersentuh tatkala melihat seorang lelaki cuba mengalihkan batu-bata besar di tapak rumahnya yang ranap sama sekali untuk mencari sesuatu yang mungkin masih boleh digunakan. 

Seorang bapa yang saya temui, Ali Mohamed, 51, memberitahu keseluruhan rumahnya ‘rata’ akibat dibedil tentera rejim Zionis pada hujung bulan lalu.
Foto
PENDUDUK Gaza termenung menyaksikan keruntuhan dan kemusnahan kediaman mereka di bandar Shejaia.

Namun, dalam wajah tenang, Ali mendekati saya dan berbisik biar rumahnya hilang, biar tiada tempat perlindungan, namun yang penting dua anaknya berusian 20-an masih selamat.

“Rumah boleh dibina semula, ada rezeki saya akan membina semula rumah ini untuk teduhan kami sekeluarga. Jika kehilangan anak-anak, ia tiada gantinya. Biarpun anak-anak saya terselamat, saya merasa keperitan jiran dan rakan yang kehilangan orang tersayang. 

“Mereka kehilangan ibu, bapa, suami, anak-anak dan saudara-mara. Saya merasa apa yang mereka rasa. Saya juga pernah kehilangan orang tersayang tidak lama dulu,” katanya kepada saya sambil duduk melihat runtuhan rumahnya. 

Ali yang saya kenali sangat tenang menghadapi dugaan Tuhan, dia juga ada membisikkan kepada saya apa pun yang terjadi, Allah sentiasa bersama orang yang sabar. 


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/08

No comments:

Post a Comment