Friday 8 August 2014

Mitchell: Sekat senjata Israel


London: Bekas Setiausaha Pembangunan Antarabangsa Britain, Andrew Mitchell berkata, sekatan senjata perlu dikenakan terhadap Israel.

Kata Mitchell, ada keperluan kukuh untuk mengenakan sekatan senjata terhadap rejim Zionis Israel berdasarkan apa yang mereka lakukan terhadap Gaza.

“Saya yakin penggunaan senjata dalam konflik kini boleh diminimumkan sebanyak mungkin,” katanya dalam temu bual dengan stesen Radio 4 BBC semalam.



Ahli Parlimen Sutton Coldfield mewakili Parti Konservatif itu berkata adalah bekas pegawai kerajaan Britain paling kanan menyuarakan pandangan tegas terhadap Israel setakat ini.

Kenyataan Mitchell dibuat dua hari selepas seorang menteri Sayeeda Warsi, meletak jawatan kerana membantah dasar kerajaan dalam isu Gaza.


Namun Mitchell berkata dia tidak bersetuju dengan tindakan Sayeeda melepaskan jawatannya daripada kerajaan.


“Bantahannya perlu didengar kerajaan namun adalah lebih baik dia berjuang dari dalam,” katanya.

Mitchell berkata, kemusnahan di Gaza akibat perang sejak 8 Julai lalu akan meracuni saki-baki harapan yang ada di situ selama beberapa generasi.

“Sekolah PBB di Gaza sama sekali tidak wajar diserang tentera Israel kerana ia dijadikan tempat perlindungan orang awam,” katanya.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/08

No comments:

Post a Comment