BAITULMAQDIS - Israel menangguhkan rancangan melakukan serangan darat selepas tekanan memuncak dari negara antarabangsa.

Menteri Israel menangguhkan operasi serangan darat ke Tebing Gaza bagi memberi peluang kepada usaha perdamaian sementara yang diketuai Mesir.

Jurucakap kerajaan Israel berkata, penangguhan itu dianggap bukan gencatan senjata tetapi sekadar berpeluang untuk mencapai gencatan senjata jika usaha damai itu berjaya.

“Satu keputusan sudah dibuat iaitu dengan menangguhkan sementara serangan darat bagi memberi peluang kepada usaha diplomasi,” katanya selepas mesyuarat membabitkan menteri Israel dan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu, lewat malam tadi.

Sementara itu, di Tel Aviv, Menteri Dalam Negara Zahava Gal-On meminta gencatan senjata sementara dilakukan kerana jumlah kematian makin meningkat.

“Gencatan senjata harus dipersetujui Perdana Menteri Mahmoud Abbas.Mereka harus menghentikan serangan ke Israel. Jika berdegil kami akan teruskan bedilan,” katanya.

Sementara itu, Pusat Hak Asasi Manusia Palestin melaporkan, sepanjang 24 jam semalam, lebih 17,000 rakyat Palestin dari utara Gaza, telah berlindung di sebuah sekolah yang didirikan oleh PBB, dipetik dari laporan AFP/Haaretz.