Tuesday 15 July 2014

Israel menembak senjata eksperimen pada orang awam Gaza, berkata doktor


activestills1405280759an4l9.jpg

Kakitangan di al-Shifa Hospital merawat mangsa semasa serangan Israel ke atas Gaza. 
 Basel YazouriActiveStills )
Doktor merawat pesakit di Gaza menuduh Israel menggunakan senjata eksperimen ke atas orang awam Palestin.
Menangani pemberita pada sidang akhbar pada hari Ahad, Youssef Abul Resh, Setiausaha Kementerian Kesihatan di Gaza,  berkata , "Pasukan perubatan telah konsisten dengan kecederaan yang disebabkan oleh Dime [padat bahan letupan logam lengai] dan senjata diharamkan lain yang berdaftar." 
Beliau menambah, "Israel kejam sasaran orang awam Palestin, meninggalkan ramai di antara mereka yang mengalami kecederaan yang mengancam nyawa dan kecacatan masa depan." 
Pada minggu lalu, serangan udara Israel telah membunuh lebih daripada 190 orang, lapan puluh peratus daripada mereka orang awam , termasuk sekurang-kurangnya 34 kanak-kanak . 

Menggunakan Gaza sebagai makmal

Dime  peluru telah dibangunkan oleh Tentera Udara AS pada tahun 2006 dan telah pun diuji berulang kali pada rakyat Gaza, yang telah lama berkhidmat sebagai tikus makmal sukarela  bagi industri senjata Israel. 
Bom Dime mengandungi tungsten, kanser penyebab logam yang membantu untuk menghasilkan letupan sangat merosakkan yang menghiris melalui daging dan tulang, sering decapitating anggota bawah orang dalam radius letupan itu.
Terkenal Norway doktor Mads Gilbert , yang menyaksikan kecederaan ngeri yang disebabkan oleh bom Dime tahun 2009 Gaza serangan Israel, memberitahu The Intifada Elektronik melalui telefon dari hospital al-Shifa di Gaza City yang menunjukkan pesakit dengan kecederaan Dime berkaitan. 
"Beberapa baik kecederaan dilihat di sini adalah konsisten dengan penggunaan bahan letupan padat logam lengai, atau Dime, yang kita lihat ketika serangan 2009 dan juga pada tahun 2006," kata Gilbert. "Mayat yang cukup banyak dimusnahkan oleh tenaga yang sangat besar yang dikeluarkan oleh bahan letupan yang ditembak berhampiran mereka atau pada mereka."
Gilbert pertama menyaksikan kesan peluru Dime pada tubuh manusia semasa Operasi Summer Rains, serangan 2006 bulan panjang Israel ke atas Semenanjung Gaza yangmengorbankan lebih daripada empat ratus rakyat Palestin . "Ketulan besar daging, otot dipotong dari sini. Kami tidak menemui sebarang serpihan dan [luka] telah menyampaikan wasap pelik. Secara beransur-ansur kami datang untuk memahami semua ini pasti menjadi senjata Dime baru yang dibangunkan oleh Tentera Udara Amerika Syarikat bersama-sama dengan Israel, "katanya.
Senjata eksperimen telah digunakan pada skala yang lebih besar semasa Operasi Cast Lead, serangan Israel ke atas Gaza pada akhir 2008 dan awal 2009, yang mengorbankan 1,400 rakyat Palestin, termasuk 352 kanak-kanak . 
"Kami mempunyai sejumlah besar pesakit yang datang dengan ini kecederaan yang dahsyat di mana tangan dan kaki terputus seolah-olah satu kapak yang besar telah dipotong tangan dan kaki mereka dengan kuasa yang besar secara langsung, memotong melalui kulit, otot dan tulang. Tulang akan berkecai dan benar-benar terputus, "Gilbert diceritakan. "Selain itu kami melihat terbakar sangat, sangat merosakkan yang datang dari suatu suhu yang melampau yang bertukar kulit, otot dan juga tulang menjadi arang."
Gilbert berkata, kerajaan di seluruh dunia perlu menghantar pakar forensik ke Gaza untuk "menganalisis sampel tisu daripada luka yang cedera dan menganalisis dengan lebih teliti orang orang yang terbunuh," dan juga ahli-ahli sains untuk membuat susulan dengan mereka yang terselamat letupan Dime. Mereka yang terselamat mempunyai risiko yang sangat tinggi mendapat kanser, Gilbert takut. 
Tetapi Gilbert memberi amaran bahawa memberi tumpuan kepada senjata Dime, yang tidak explicity diharamkan di bawah undang-undang antarabangsa, risiko mengganggu dari jenayah jauh lebih merosakkan Israel terhadap penduduk Gaza.
"Pengepungan dan pengeboman berterusan sasaran awam - kedua-dua isu-isu yang jauh lebih penting daripada jika [Israel] memilih untuk menggunakan shell tradisional dengan bom tangan atau senjata Dime," jelas beliau.

Kekurangan Dire

Pada awal bulan Julai, UNRWA, agensi PBB bagi pelarian Palestin, mengeluarkan satulaporan yang dikarang oleh Gilbert yang memperincikan keadaan rapuh sektor kesihatan di Gaza, dihancurkan di bawah berat kekurangan bekalan perubatan yang melampau akibat pengepungan haram berterusan Israel. 
Dengan serangan terbaru Israel membanjiri kemudahan perubatan sudah terharu Gaza dengan skor kecederaan yang mengancam nyawa, keadaan telah merosot lebih jauh, memaksa Kementerian Kesihatan Gaza untuk mengisytiharkan darurat . 
Satu-satunya perkara menghalang Gaza dari keruntuhan, menurut Gilbert, adalah dedikasi doktor, jururawat dan balas pertama, yang kini bekerja tanpa gaji. 
"Salah satu kekurangan yang paling penting dalam hospital Shifa sekarang ialah wang untuk membayar kakitangan hospital gaji mereka. Mereka tidak mempunyai gaji biasa untuk satu tahun sekarang dan untuk tiga bulan yang lalu, sejak April, mereka tidak menerima nikel tunggal gaji dan sebelum itu mereka mempunyai lima puluh peratus gaji selama lapan bulan, "katanya. "Itu adalah benar-benar ilustrasi semangat kerja yang sangat tinggi dan tenaga yang konsisten mereka untuk bersabar dengan kesusahan yang paling hebat untuk menyokong rakyat dan merawat mereka yang cedera. Ia tidak kekurangan berani. "

Berparut seumur hidup

Yang semakin meningkat jumlah kematian di Gaza telah sebahagian besarnya dikurangkan 1,200 orang cedera anggaran untuk ketinggalan zaman. Tetapi ramai daripada kecederaan mereka melumpuhkan dan akan parut mereka untuk hidup. 
Antara kecederaan yang paling melemahkan Gilbert telah dilihat adalah potong tangan.Beliau juga menyifatkan patah tulang dan kecederaan kepala yang teruk, terutamanya di kalangan kanak-kanak diselamatkan dari bawah runtuhan rumah mereka runtuh.
"Apabila mereka mengebom bangunan-bangunan runtuh bumbung dan bangunan runtuh pada kanak-kanak dan mereka mendapat patah tulang dan kecederaan kepala yang amat serius," kata Gilbert. "Kami mempunyai berusia lima tahun yang kini dalam keadaan kritikal dengan kecederaan kepala yang serius daripada roket Israel memukul rumah jiran dan ia mengambil masa turun keseluruhan siling di bilik tidurnya. Kebanyakan kanak-kanak akan ditandakan untuk hidup dengan kecederaan mereka. " 
"Sebagai doktor, preskripsi saya adalah sangat jelas. Nombor satu, berhenti pengeboman, dan itu bererti menghentikan Israel daripada pengeboman orang awam dan sewenang-wenangnya memukul keluarga. Nombor dua, angkat pengepungan. Dan ketiga, mencari penyelesaian politik, "kata Gilbert.
"Dan di teras penyelesaian politik adalah ekuiti dan keadilan untuk rakyat Palestin untuk dilayan dengan cara yang sama kerana semua manusia lain yang dilindungi oleh undang-undang antarabangsa dengan keselamatan PBB, maruah dan hak untuk menjalani kehidupan mereka dengan aman."

No comments:

Post a Comment