Tuesday 15 July 2014

Pertahan Palestin: Negara Arab tidak boleh diharap


ABD SHUKUR HARUN | .
NEGARA Arab dalam kedudukannya paling lemah sekarang dan terjebak pula dalam kancah perang saudara, tidak mungkin dapat menolong umat Islam di Palestin yang kini diserang secara gila oleh Israel.

Lebih-lebih lagi rejim tentera Mesir sendiri yang kini berkuasa begitu akrab dengan Israel, malah menutup Trowong Gaza, yang selama ini digunakan oleh umat Islam menyalurkan bantuan makanan dan perubatan kepada umat Islam Palestin. Kini bantuan hanya melalui perbatasan Rafah, tetapi menghadapi pelbagai sekatan oleh tentera Mesir.

Pelbagai pihak menuntut Mesir supaya membuka pintu sempadan Refah itu secara kekal, kerana ini adalah persoalan hidup mati umat Islam di Gaza. Terapi belum ada jawapan dari tentera Mesir.

Ada laporan mengatakan bahawa stok makanan dan perubatan di Gaza kini tidak sampai 30 peratus saja lagi sejak beberapa hari lalu dan akan terus berkurangan.  Malah ada laporan terkini bahawa hospital di Gaza telah kehabisan ubat-ubatan dan bahan api, sedangkan mereka yang tercedera semakin ramai.

Dalam masa yang sama tiada lagi kawasan selamat di Gaza, melainkan menjadi sasaran serangan udara dan darat Israel.

Israel mengaku mengerahkan 20,000 pasukan tentera simpanannya untuk serangan di Gaza yang kini memasuki minggu kedua. Bagaimanapun kebanyakan serangan setakat ini dilakukan daripada udara, dengan 1,200 sasaran telah dibedil.

Hamas, pejuang Islam yang mendominasi Gaza, melancarkan ratusan roket ke Israel, menyerang jauh lebih dalam ke nagara itu berbanding sebelum ini. Tetapi dibalas oleh Israel dengan serangan udara besar-besaran.

Siapakah lagi yang boleh diharapkan oleh rakyat Palestin untuk membantu mereka kerana dunia Arab semakin lemah dan berpecah-belah, terlibat dalam kancah perang saudara di Iraq dan Syria yang menuju kepada kehancuran kedua-duanya.

Walaupun ada penyatuan Hamas dan Fatah yang kini dalam proses untuk membentuk semula Kerajaan Perpaduan, tetapi sebenarnya hanya satu suara penyatuan kepada Palestin untuk berurusan dengan Barat dan PBB. Dari segi ketenteraan, tiada ada yang perlu dibimbangkan oleh Israel kerana kekuatan tentera Hamas dan Fatah tidak seberapa.

Perlu diingat di bawah pemerintahan baru rejim tentera Mesir dengan presidennya, General al-Sisi, Mesir menjadi sahabat paling rapat dengan Israel.

Malah Israel sangat gembira dengan tindakan al-Sisi merampas kuasa daripada Presiden Muhd Morsi tahun lalu dengan membunuh, mencedera serta memenjarakan puluhan ribu anggota Ikhwanul-Muslimin, jemaah Islam yang sangat digeruni oleh Israel.

Dalam masa yang sama, negara Arab kaya, kecuali Qatar, telah memberi bantuan kewangan dan peralatan tentera kepada rejim tentera al-Sisi.

Sementara itu dua negara Arab – Iraq dan Syria – sedang teribat dalam perang saudara. Beribu-ribu orang telah terkorban serta puluhan ribu pula jadi pelarian untuk menyelamatkam diri. Tiba-tiba diisytihar pula apa yang disebut Daulah Islamiyah dipimpin oleh seorang tokoh Iraq yang dinobatkan sebagai Khalifah Dunia Islam – iaitu Khalifah Abu Bekr Al-Baghdadi - yang kononnya akan memerintah, bukan saja wilayah Iraq dan Syria, bahkan dunia Islam seluruhnya. Ini bukan sebuah lawak jenaka, tapi ia sesuatu pelik.

Pergolakan terbaru ini menyusul selepas apa yang dipanggil Kumpulan Dunia Islam Iraq dan wilayahnya (ISIL) menawan beberapa kota penting di Iraq di mana kumpulan ini dikatakan dibiayai oleh negara Arab yang kaya. Ini menyebabkan pertempuran darah di Iraq dan Syria itu terus berlaku dan sukar ditamatkan.

Sehubungan itu, dalam satu temuramahnya dengan sebuah agensi berita antarabangsa, Perdana Menteri Israel, Benjamin Natanyahu memberitahu sekutunya, Amerika, “Ketika negara Arab terus berbalah, kita perlemahkan lagi mereka dan kita perkuatkan kedudukan kita.”

Oleh sebab itu, ada pendapat mengatakan bahawa serangan paling ganas tentera Israel terhadap umat Islam Gaza sekarang ini, antara lain, kerana kini kedudukan negara Arab sangat lemah dan tidak mungkin ia dapat membantu umat Islam Palestin.

Seperti diketahui, Liga Arab dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) menjadi penonton yang pasif menyaksikan sauadara-saudara Islamnya di Palestin menjadi mangsa kezaliman Israel. Saya kira inilah dua pertubuhan Islam yang sangat lemah kerana tidak berupaya menolong umat Islam Palestin.

Dalam masa yang sama, di istana pemerintah negara Arab yang kaya, kehidupan bermewah-mewah menjadi amalan di negara kaya itu. Umpamanya, seperti gambar yang tersiar, majlis iftar Ramadan disajikan dengan makanan mewah dan lazat begitu banyak sekali. Di sana kerabat di raja Arab yang kaya itu menikmati hidangan. Tidak semua hidangan lazat itu dapat dihabiskan, maka sebahagian darinya dibawa pulang oleh orang gaji, atau dibuang ke tong sampah kerana terlalu banyak.

Ini adalah pandangan biasa bukan saja di istana raja, bahkan juga di pebagai hotel mewah di negara Arab yang kaya. Iaitu gaya hidup yang sangat kontras dengan kehidupan umat Islam di Palestin dan di pelbagai negara di dunia di mana begitu ramai terdapat rakyat miskin.

Oleh itu dengan watak negara Arab sedemikian rupa, maka hampir-hampir mustahil mereka dapat membantun umat Islam Paestin.

Bagaimanapun mestilah diakui bahawa para pejuang Arablah yang paling ramai gugur syahid melawan Israel dan pemerintah rejim Arab yang zalim.

Sementara itu, dunia Islam di luar Semenanjung Arab, terutama di benua kecil India, iaitu Pakistan dan Afghanistan juga tidak henti-hentinya menyerang antara satu sama lain hingga kedudukan umat Islam di sana begitu lemah. Kumpulan Syiah menyerang golongan Sunni, begitu sebaliknya, membunuh demikian ramai rakyat hingga kini. Masjid dan tempat kediaman serta tempat awam diserang, menimpakan korban banyak nyawa.

Dalam suasana dunia Islam sedemikian rupa, umat Islam di Gaza terus-menerus mengharungi kehidupan dengan darah dan air mata, tetapi masih mampu meneruskan jihad menentang Israel. -HARAKAHDAILY 15/7/2014

No comments:

Post a Comment