Wednesday 13 August 2014

Video: "Obama dan Netanyahu adalah penjenayah perang," kata Dr Cornel West di Washington


Beribu-ribu penunjuk perasaan dari bandar-bandar di seluruh dunia berkumpul pada 9 dan 10 Ogos untuk membantah serangan Israel ke atas rakyat Palestin terus dan panggilan untuk menamatkan kepungan di Gaza.
Antarabangsa Tengah Timur Media Center yang berpangkalan di Bethlehem melaporkanbahawa "Beratus-ratus ribu orang telah mengambil bahagian dalam perarakan dan perhimpunan Sabtu di beratus-ratus bandar-bandar di seluruh dunia, termasuk Washington DC, Cape Town Afrika Selatan, Birmingham dan Dublin, dengan anggaran 150,000 orang membantah di London semata-mata. "
Protes lain yang diadakan  di New York, Olympia (Washington), Chicago dan di beberapa bandar-bandar di seluruh Eropah.
Di ibu AS, penunjuk perasaan berkumpul untuk hujung minggu kedua berturut-turut untuk memanggil untuk menamatkan penglibatan Amerika Syarikat dengan serangan Israel terhadap Gaza. Minggu lalu, penganjur berkata 50,000 orang menghadiri perarakan kebangsaan di Rumah Putih pada 2 Ogos untuk mencuba dan menghentikan serangan Israel ke atas Gaza dan tekanan Amerika Syarikat untuk menamatkan semua bantuan ketenteraan kepada Israel.
Menonton video protes Ogos 2 di Washington, DC di atas.
Walaupun bantahan yang telah berlaku di seluruh dunia mengutuk keganasan Israel dan pekerjaan, penduduk awam Gaza terus dibunuh dan pelarian dalam penjara terbuka tidak berperikemanusiaan. Lebih daripada 2,000 rakyat Palestin terbunuh dan hampir 10,000 telah cedera sepanjang bulan lepas.
Penunjuk perasaan di Tebing Barat yang diduduki telah disasarkan dengan gas pemedih mata dan peluru hidup oleh tentera Israel pada bulan terakhir demonstrasi terhadap serangan Israel. Antara 7 Julai dan 5 Ogos, tujuh belas rakyat Palestin di Tebing Barat telah dibunuh oleh tentera Israel sebagai bantahan ke atas pembunuhan di Gaza telah diadakan di kem-kem pelarian, kampung-kampung dan bandar-bandar di seluruh wilayah.

140811-putih-rumah-protest.jpg

Palestin aktivis perpaduan berkumpul di hadapan Rumah Putih pada 9 Ogos.
 Ryan Rodrick Beiler /ActiveStills )
"Apa yang kami menunggu di sini adalah untuk Washington [DC] untuk bebas. Apa yang kita sedang menunggu di sini, adalah untuk presiden kami [Barack Obama] untuk mendengar permintaan kami, "Penyelaras Kebangsaan bagi orang Islam Amerika untuk Palestin, Osama Abu Irshaid, pada 2 Ogos protes.
Tenaga tidak sukar didapati semasa demonstrasi tetapi profesor dan penulis kutukan Dr Cornel West Presiden Obama dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menetapkan mood untuk demonstrasi bersemangat.
"Benjamin Netanyahu merupakan jenayah perang bukan kerana dia Yahudi tetapi kerana dia telah memilih untuk menggalakkan pekerjaan dan penghapusan manusia," kata Barat."Barack Obama adalah jenayah perang, bukan kerana dia hitam atau separuh Afrika dan putih tetapi kerana pesawat itu telah membunuh 233 kanak-kanak yang tidak bersalah dan kerana dia memudahkan pembunuhan rakyat Palestin yang tidak berdosa di Gaza dan Tebing Barat."
Setelah ucapan-ucapan adalah lebih, ramai penunjuk perasaan yang dibawa peti mati dengan bendera Palestin dibalut di sekeliling setiap daripada mereka ke pejabat TheWashington Post dan Caterpillar Corporation dan kemudian kembali ke Rumah Putih.
Brian Becker gabungan JAWAPAN itu, sebuah kumpulan anti-perang, kata TheWashington Post telah berkhidmat sebagai mesin propaganda Israel manakala Caterpillar membantu Israel menjalankan jenayah perang dan pencabulan hak asasi manusia dengan terus menjalankan perniagaan dengan kerajaan, yang menggunakan peralatannya untuk memusnahkan rumah Palestin.
"Mereka [syarikat-syarikat media utama] tidak lagi dapat menyembunyikan hakikat bahawa dasar-dasar Israel tidak pernah keamanan," kata Becker.

140811-dc-protes-sign.jpg

Penunjuk perasaan di Washington pada 9 Ogos dipanggil untuk menamatkan AS menyokong dan pembiayaan serangan Israel ke atas Gaza.
 Ryan Rodrick Beiler / ActiveStills )
Demonstrasi aman bermula pukul 1 tengah hari, berlangsung selama beberapa jam perarakan dan tidak benar-benar jelas keluar sehingga 6 petang. Sebilangan kecil Zionis datang untuk menangani protes pada awal perarakan tetapi gagal untuk mengganggu ketenteraman Palestin perpaduan orang ramai.
Penceramah di DC menyatakan bahawa ini bukanlah satu isu agama tetapi isu hak asasi manusia, prinsip yang dicerminkan dalam kepelbagaian para peserta perarakan.
"Kita tidak berdiri dengan tahap pigmentasi kulit atau identiti etnik. Ini adalah etika, ini adalah rohani dengan kesan-kesan politik. Dan itulah sebabnya kami melakukan mengakui keperluan untuk rintangan di bawah syarat-syarat pekerjaan dan kehancuran, "West berkata kepada orang ramai yang bersorak di DC.
Keganasan Israel sedang bertemu dengan pembangkang yang semakin meningkat di Amerika Syarikat.
Penganjur berkata kebanyakan orang tiba di berpuluh-puluh bas dari bandar-bandar di seluruh negara seperti Chicago, Tampa Bay, Florida, dan Richmond, Virginia. Bantahan itu menerima banyak sokongan daripada pejalan kaki. Banyak menyertai tunjuk perasaan dan mula melaungkan dengan perbarisan selepas belajar tentang kekejaman yang dilakukan oleh Israel dengan bantuan kewangan dari Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment