Monday 21 July 2014

Israel tiada perikemanusiaan


BEBERAPA orang penduduk bertempiaran lari menyelamatkan diri ketika kepulan asap daripada bedilan Israel menyelubungi ruang udara kawasan penempatan Shejaiya di timur Genting Gaza, semalam. - AFP
GAZA CITY 20 Julai - Krisis kemanusiaan di Gen­ting Gaza semakin meruncing apabila ribuan penduduk di daerah Shejaiya, timur Gen­ting Gaza yang kebanyakannya berkaki ayam dan memakai baju ti­dur, bertempiaran lari selepas rejim Israel melancarkan sera­ngan bertubi-tubi ke kawasan tersebut hari ini.
Mayat-mayat dapat dilihat bergelimpangan di jalan-jalan raya ketika kereta kebal Israel melancarkan serangan di Shejaiya yang padat dengan penduduk.
Pembunuhan besar-besaran di lokasi tersebut mengakibatkan 87 orang terbunuh termasuk kanak-kanak dan bayi.
Ambulans juga dilaporkan tidak dapat memasuki kawasan perumahan berdekatan sempadan Gaza-Israel tersebut ekoran bertubi-tubi Israel walaupun penduduk merayu meminta bantuan.
Akibatnya, beribu-ribu penduduk yang terdesak, mening­galkan kawasan perumahan mereka dan berjalan kaki hampir lebih dua jam ke Gaza City.
Mereka terpaksa meninggalkan mayat-mayat di jalan-jalan di kawasan perumahan di Nazzaz, Shaaf dan bahagian lain yang terletak antara Gaza City dan sempadan Israel,
Jurucakap perkhidmatan kecemasan, Ashraf al-Qudra berkata, mayat sekurang-kurangnya 40 orang berjaya ditemui, mening­katkan angka ke­matian serangan rejim Zionis itu sepanjang 13 hari serangan ketenteraan kepada lebih 425 orang.
Beliau berkata, angka kematian dijangka meningkat mendadak ekoran beratus-ratus orang dilaporkan cedera.
Di Hospital Shifa di Gaza City, mayat-mayat yang mang­sa yang cedera dibawa dengan kereta dan trak ke hospital.
Dalam pada itu, Perdana Menteri Turki, Tayyip Erdogan mengulangi kutukan yang menyamakan tindakan kejam Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sebagai pemimpin Nazi, Adolf Hitler ekoran serangan tidak berperikemanusiaan ke atas Genting Gaza. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140721/lu_01/Israel-tiada-perikemanusiaan#ixzz383GaMuSz
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment