Monday 21 July 2014

Israel luaskan keganasan

Gaza: Israel semalam meluaskan serangan daratnya di Gaza dengan mengerahkan lebih ramai tentera ke wilayah Palestin itu.
Ia dilakukan rejim itu selepas mendakwa merobohkan lebih 12 terowong Hamas dan meningkatkan serangan meriam di kawasan sempadan. 
Letupan kuat menggegarkan Gaza ketika Israel melancarkan serangan meriam sepanjang malam kelmarin dan awal semalam, sementara pesawat pengebomnya melakukan penerbangan rendah di wilayah yang padat penduduk itu. 

Lebih 410 penduduk Palestin terbunuh dan kira-kira 3,000 cedera sejak Israel melancarkan bedilan meriam dan serangan udara dua minggu lalu. Seperempat kematian itu dilaporkan sejak rejim Zionis itu melancarkan serangan darat Khamis lalu.
Foto
ANGGOTA paramedik mengusung keluar mayat seorang kanak-kanak yang terbunuh dalam serangan Israel, semalam.
Foto
SEORANG lelaki cuba membantu mangsa yang cedera.
Foto
SEORANG bapa bersama anggota keluarga menyelamatkan diri selepas kediaman mereka diserang tentera Israel.

Tujuh rakyat Israel, lima tentera dan dua orang awam juga mati dalam serangan balas Palestin.

Tentera Israel berkata, pihaknya memusnahkan lebih 12 terowong yang didakwa digunakan Hamas untuk menyusup masuk ke negara itu dan melancarkan serangan ke atas tenteranya. 

Rejim itu mendakwa menemui 34 laluan menuju ke terowong berkenaan, ada yang sedalam 30 meter. 

Israel amat bimbang dengan kewujudan terowong yang dilihatnya sebagai ancaman serta melancarkan kempen besar-besaran untuk memusnahkannya. 

Rakaman yang disiarkan televisyen Israel menunjukkan jentolak tentera Israel merobohkan terowong berkenaan. 

Pesawat juga digunakan untuk mengebomnya. 

Kumpulan pejuang Palestin yang menyamar dengan mengenakan uniform tentera Israel berjaya menyusup masuk dari Gaza menggunakan sebuah terowong Sabtu lalu dan membunuh dua tentera Israel dan mencederakan beberapa yang lain. 

Sekurang-kurangnya seorang pejuang Palestin terbunuh dalam pertempuran itu. 

Dalam pada itu Israel melancarkan serangan meriam sepanjang malam kelmarin dengan menyasarkan kawasan penempatan penduduk. 

Doktor berkata, anak, menantu dan cucu seorang pemimpin kanan Hamas, Khalil al-Haya adalah antara yang terbunuh dalam bedilan meriam itu awal semalam.- Agensi
Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/21

No comments:

Post a Comment