Thursday 28 August 2014

Kemenangan mutlak milik Gaza


Di jalanan, orang ramai dilihat mengunjungi kedai dan bank dalam usaha untuk meneruskan kehidupan normal selepas diserang bertubi-tubi selama tujuh minggu.
Ribuan penduduk yang terpaksa melarikan diri sebelum ini kembali ke rumah masing-masing yang hanya tinggal sisa runtuhan.
"Di tanah kebanggaan Gaza, rakyat bersatu padu mencapai kemenangan menentang musuh Zionis," kata satu kenyataan Hamas.
Pegawai kesihatan Palestin berkata seramai 2,139, kebanyakannya orang awam dan 490 kanak-kanak terkorban sejak serangan bermula 8 Julai lalu.
Perjanjian gencatan menggariskan beberapa perkara penting antaranya menghentikan keganasan, membuka sempadan Gaza dan meluaskan zon nelayan di Laut Mediterranean.
Sementara itu Qatar antara negara yang memberi sokongan padu kepada perjuangan Hamas menawarkan untuk membangunkan semula Gaza.
"Perjanjian jangka panjang ini adalah atas pengorbanan dan semangat juang rakyat Palestin," menurut satu kenyataan yang dikeluarkan negara pengeluar minyak itu.
Negara yang kini menjadi tuan rumah pemimpin Hamas, Khaled Meshaal itu bersedia untuk membantu membina semula infrastruktur secepat mungkin.
- Agensi
Foto
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/27

No comments:

Post a Comment