Thursday 28 August 2014

Hamas menang?



Hamas menang?

Hamas bukan sahaja menang dari sudut ketenteraan. Kita boleh huraikan dari sudut ketenteraan namun kemenangan yang lebih besar, lebih menarik dan lebih muktamad adalah :

1. Kemenangan politik
2. (Public opinion) Pandangan umum masyarakat antarabangsa.

Seperti peperangan Hijaratus sijjil (2012) Israel tidak ada pilihan melainkan terima semua syarat yg dikemukakan oleh HAMAS. Bezanya kali ini ialah Israel menerima tuntutan HAMAS melalui Fatah as Sisi, yang diharapkan akan memaksa HAMAS untuk tunduk kepada syarat syarat Israel. Namun sebaliknya yang berlaku.

Tanpa sebarang perundingan Israel menerima semua tuntutan HAMAS!

1. Membuka semua 5 laluan masuk ke Gaza dari israel. Setakat ini cuma 2 yg berfungsi (Eretz dan Kareem Shalom), di mana pergerakan keluar masuk dan penyaluran bantuan kecemasan dan kemanusiaan termasuk bahan binaan akan berjalan lancar tanpa sebarang sekatan. Syarat ini juga termasuk transaksi kewangan dari seluruh dunia tanpa kawalan dari US, EU dan Israel.

2. Tentang zon perikanan. Bukan sahaja diperluaskan sehingga 6 batu nautika dan dilanjutkan sehingga 12 batu nautika sebelum akhir tahun 2014, bahkan buffer zone (zon penampan) dihapuskan. Sebelum ini nelayan dibenarkan menangkap ikan sehingga 3 batu nautika dan 1 batu nautika sebagai buffer zone (bermakna nelayan hanya boleh menangkap ikan setakat 2 batu nautika).

3. Tentang pembinaan semula - ini akan dimuktamadkan dalam tempoh sebulan selepas rundingan dgn egypt. Ini termasuk pembinaan semua pelabuhan dan lapangan terbang di Gaza. Di sini Mesir pula yang terpaksa mengakui hak Palestin untuk laluan tanpa sekatan di sempadan Rafah dan kemasukan barang-barang binaan yang akan diselaraskan dalam sebuah konferens antarabangsa yang akan dilaksanakan dalam tempoh sebulan dari tarikh bermulanya gencatan senjata jangka panjang.

4. Kejayaan terbesar ialah israel bersetuju untuk tidak lagi menjejak dan mensasarkan pergerakan pimpinan HAMAS dalam dan di luar Gaza.

Ini adalah kejayaan besar kerana Israel bersetuju di hadapan seluruh dunia utk menerima semua syarat syarat HAMAS terutama syarat tidak lagi menjejaki pimpinan HAMAS.

Israel terpaksa menelan ego nya yg amat pahit apabila tunduk kpd HAMAS yg dicop sebagai pengganas dan berikrar tdk akan berunding dgn HAMAS

Kini mereka bukan sahaja terpaksa berunding bahkan terpaksa menerima syarat syarat HAMAS!

Bagi mereka yg meneliti sejarah ini adalah umpama British unconditional surrender of Singapore to Japan! Penyerahan Singapura oleh British kepada Jepun yang tercatat sebagai episod paling memalukan dalam sejarah empayar British.

Jadi isunya bukan Israel akan mungkir janji. Kemungkinan Israel mungkir janji adalah hampir pasti. Sebab itu HAMAS hanya bersedia untuk rundingan gencatan senjata dan bukan rundingan damai. Ini bermakna hubungan di antara HAMAS dan Israel tetap hubungan peperangan yang dihentikan atas terma-terma yang diterima oleh Israel tanpa syarat. Oleh kerana ia gencatan senjata ia boleh berakhir bila-bila masa terutama sekiranya Israel melanggar ketetapan gencatan senjata tersebut.

Isunya israel telah dimalukan (humiliated before the whole wide world). Ia adalah ibarat kaki buli (big bully) yang diejek dan menjadi bahan tertawa masyarakat antarabangsa (taunted and a subject of jest by everyone.). US yang menjadi pelindung setia hanya memerhatikan sahaja ketua penjahat upahan mereka dimalukan oleh Gaza.

It is unthinkable for a big bully to be jeered by his own victim. And the world gave a standing ovation to gaza.

Dr. Hafidzi Mohd Noor
Pengerusi,
Humanitarian Care Malaysia.

(foto: ezz al zanoon)

***
Bantuan anda sejumlah RM5.08 juta telah disalurkan di dalam Fasa 1 OperasiBadar. Bagaimana bantuan disampaikan semasa perang? Baca di sini: http://on.fb.me/1q9aPN4. [Ph]

No comments:

Post a Comment