Sunday 10 August 2014

3 lagi masjid musnah dibedil


Salah sebuah masjid yang ranap akibat serangan udara tentera Israel di Gaza city, semalam. - AFP
GAZA CITY 9 Ogos - Tentera Israel melancarkan 21 serangan udara ke atas Gaza, awal hari ini mengakibatkan lima penduduk Palestin terkorban dan tiga buah masjid musnah, ketika Mesir mengerakkan usaha baharu untuk membawa pergerakan Hamas dan Israel kembali ke meja rundingan untuk mencapai gencatan senjata yang berkekalan.
Kementerian Dalam Negeri Palestin berkata, serangan udara yang bermula sejak tengah malam tadi memusnahkan sebuah masjid, masing-masing di Zeitoun, Jabaliya dan Nuseirat, serta tiga buah rumah akibat bedilan pesawat pengebom Israel.
Setakat ini, lebih 60 masjid musnah dalam serangan tentera Israel ke atas Gaza sejak 8 Julai lalu, yang didakwa menjadi tempat persembunyian senjata sayap bersenjata pergerakan Hamas, Briged Issucin al-Qassam.
Jurucakap perkhidmatan kecemasan, Ashraf al-Qudra berkata, dua penduduk Palestin trbunuh dalam serangan ke atas sebuah motosikal di kem perlindungan Al-Maghazi, manakala tiga mayat penduduk lelaki ditemukan di bawah runtuhan masjid di Nuseirat.
Israel kembali melancarkan serangan ke atas Gaza selepas gencatan senjata 72 jam tamat semalam, dan rundingan tajaan Mesir di Kaherah antara Hamas dan Israel menemui kegagalan bagi melaksanakan gencatan senjata yang berkekalan, menjadikan angka korban di Gaza meningkat kepada 1,898 orang, kebanyakan mereka adalah penduduk awam, dan lebih 9,000 lagi mengalami kecederaan.
Di Kaherah, Kementerian Luar Mesir menggesa Hamas dan Israel menyambung semula gencatan senjata bagi membuka pintu rundingan ke arah mencari penyelesaian kepada konflik di Gaza.
Dalam perkembangan lain, seorang penduduk Palestin terbunuh, manakala 29 lagi cedera apabila tentera Israel melepaskan tembakan peluru hidup dan peluru getah ke arah penunjuk perasaan yang membantah kekejaman rejim Zionis itu di bandar Hebron dekat Tebing Barat.
Tentera Israel mendakwa kira-kira 300 penunjuk perasaan bertindak ganas apabila membakar tayar-tayar dan melemparkan batu ke arah pihak keselamatan rejim Zionis.
"Askar Israel terpaksa bertindak balas dengan melepaskan tembakan bagi menyuraikan tunjuk perasaan," jelas jurucakap tentera Israel itu. - AFP/REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140810/lu_01/3-lagi-masjid-musnah-dibedil#ixzz3A1suXtBp
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment