Monday 28 July 2014

‘Terima kasih’ Mesir


Terowong itu biasanya digunakan untuk membawa masuk barang keperluan asas kepada penduduk Palestin ketika Gaza disekat dari segenap penjuru oleh rejim Zionis Israel.
Kaherah menumpukan tenteranya ke semenanjung itu atas alasan untuk mengekang kebangkitan penentang sejak Presiden Mohamed Mursi Isa al-Ayyat diguling Abdel Fattah al-Sisi pada 3 Julai 2013.
Ketika Mohamed Mursi menjadi Presiden Mesir, Kaherah bertindak pantas memberikan bantuan serta membuka pintu sempadan bagi membantu penduduk Gaza.
Bagaimanapun tindakan Mohamed Mursi tidak disenangi Tel Aviv serta Abdel Fattah yang ketika itu menjadi menteri pertahanan.
Sekatan menyeluruh mendorong penduduk Gaza membina rangkaian terowong bawah tanah bagi membawa masuk makanan serta keperluan asas untuk orang ramai.

Sebelum kebangkitan rakyat di Mesir berlaku, Presiden Hosni Mubarak turut gigih memusnahkan terowong berkenaan, termasuk menggunakan bom untuk merosakkannya atau mencurah air serta bancuhan simen bagi menutup lubang berkenaan.
Dalam sesetengah kejadian tindakan itu dilakukan ketika ada penduduk Palestin di dalam terowong berkenaan menyebabkan mereka meninggal dunia.
Foto
WANITA Palestin berdoa di atas runtuhan bangunan di utara Beit Hanun.

Namun pihak yang membenci Gaza menuduh Hamas menggunakan terowong berkenaan bagi membawa masuk senjata.- AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/28

No comments:

Post a Comment