• Bantuan yang masih gagal dibawa masuk ke Gaza.Bantuan yang masih gagal dibawa masuk ke Gaza.

GEORGETOWN - "Ini adalah krisis terburuk yang pernah kami alami." Itulah luahan Duta Kemanusiaan OIC Gaza, Sani Araby Al Kahery kepada Sinar Harian.

Sani berkata, sehingga kini Majlis Perundingan Islam Malaysia (Mapim) masih gagal memasuki bumi berdarah, Gaza.

Halangan dari Kerajaan Mesir itu juga menyebabkan ada sukarelawan yang sudah kembali ke Malaysia.

“Ini kali ke-11 kami cuba memasuki Gaza melalui pintu Rafah yang dikawal tentera elit Mesir, walaupun sudah menggunakan ‘kabel’ yang paling kuat iaitu melalui Kerajaan Malaysia kepada Kerajaan Mesir, namun jalan buntu masih membelenggu kami.

“Kami berduka kerana memikirkan kira-kira 1.8 juta rakyat Gaza sedang menderita dan terkepung di sana. Itu yang membuatkan kami cukup sedih,” katanya menerusi aplikasi WhatsApp.

Tujuh wakil Mapim memulakan misi mereka sejak 11 Ogos lalu.Misi itu adalah susulan beberapa percubaan memasuki Gaza sepanjang Ramadan lalu yang menemui jalan buntu.

“Tahun-tahun sebelum ini agak mudah kerana Mapim pada 2012 hingga 2013 membawa masuk hampir 20 kali delegasi besar untuk menghantar bantuan ke Gaza, berbeza kali ini apabila sudah masuk percubaan yang ke-11, namun masih gagal.

Lebih teruk, katanya, apabila pemandu yang membawa rombongan sukarelawan itu dihumban ke penjara kerana didakwa cuba membawa pelancong ke kawasan larangan.

Malah, khabarnya syarikat pelancongan pemandu bas berkenaan berkemungkinan dibubarkan Kerajaan Mesir.

“Jika ia masih berterusan begini, bekalan perubatan mungkin tidak dapat disalurkan sepenuhnya ke Gaza dan merencatkan kerja sukarelawan. Apa yang paling ditakuti ialah kelewatan ini akan membunuh pesakit yang sudah sedia ada dan semakin kritikal.

“Tidak dinafikan sememangnya bantuan ke Gaza masih boleh disalurkan, namun ia bukanlah berterusan memandangkan pihak tentera masih membuat tapisan dan ada lori kontena yang langsung tidak boleh masuk,” katanya.

Sani kini berkampung bersama beberapa NGO lain di Kaherah atas faktor keselamatan.

Dalam masa terdekat, delegasi Mapim akan ke Istanbul bagi mengadakan mesyuarat tertutup bersama NGO lain.

Walaupun setelah lebih 10 hari berada di luar sana, Mapim tetap menggesa agar sokongan dari masyarakat di negara ini diteruskan.

“Jika boleh biarlah kita berterusan mengadakan demonstrasi secara aman bagi menunjukkan sokongan ini kepada Gaza, sesungguhnya mereka semua sedang terkepung dan semangat dari masyarakat luar amat penting.

“Malah saya turut menggesa supaya bacaan khutbah dalam solat Jumaat mengenai Palestin juga diteruskan tanpa henti, dan boikot terhadap barangan tertentu amatlah berkesan jika terus dilakukan,” katanya.