Thursday 21 August 2014

Beribu-ribu penduduk Gaza meninggalkan rumah masing-masing

RABU, 20 OGOS 2014 @ 7:16 PM

Seorang remaja Palestin meninjau rumahnya yang musnah dalam serangan udara Israel pagi ini.
 
BANDARAYA GAZA: Beribu-ribu rakyat Palestin melarikan diri dari rumah masing-masing di timur bandar raya ini semalam, dengan membawa beg pakaian, bantal dan tilam berikutan serangan udara terbaharu Israel.

Wartawan AFP sendiri nampak beratus-ratus rakyat Palestin meninggalkan Shejaiya, kawasan yang terjejas teruk selepas pertempuran selama lebih sebulan antara Israel dan Hamas.

Beribu-ribu lagi meninggalkan kawasan Zeitun dan Shaaf berikutan letupan yang berlaku dan menuju ke sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mendapatkan perlindungan, kata saksi.

Anggota keluarga berjalan keluar dari rumah mereka, atau berasak-asak di dalam kenderaan atau kereta kaldai dengan membawa bekalan dan tilam nipis.

"Kami dengar bunyi letupan. Anak saya berasa takut, justeru saya membawa mereka balik ke sekolah UNRWA di mana kami mendapat perlindungan ketika peperangan ini," kata Um Mohammed Bakrun, yang berjalan dengan adik perempuan dan empat anak.

PBB menyatakan lebih 237,600 rakyat Palestin kini mendapat perlindungan di 81 sekolahnya di sekitar Semenanjung Gaza. - AFP

No comments:

Post a Comment