Thursday 14 August 2014

Masa semakin suntuk


2014/08/14 - 04:09:22

gambar sebelum  gambar berikut
Foto
Warga Palestin berjalan di kawasan runtuhan rumah yang musnah dibedil tentera Israel di pekan Beit Hanoun, utara Semenanjung Gaza, kelmarin. - AP
Foto
Kanak-kanak Palestin yang kehilangan tempat tinggal bermain di beranda sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), lokasi keluarga mereka mencari perlindungan di Beit Lahiya, utara Semenanjung Gaza, semalam. - AP

Baitulmaqdis: Perunding Israel dan Palestin memasuki fasa rundingan damai yang semakin suntuk pada hari terakhir gencatan senjata 72 jam, di Kaherah semalam, ketika tempoh gencatan itu semakin menuju ke detik akhir jam 2100 GMT.

Menjelang tamat tempoh itu, perunding harus mencapai persetujuan perdamaian yang berkekalan, menerima lanjutan tempoh kerana jika tidak pertempuran berdarah selama sebulan kedua-dua pihak akan bersambung semula.


Rundingan pusingan kedua

“Ada kemajuan tetapi tidak cukup untuk dipersetujui, rundingan akan bersambung esok,” kata seorang wakil Palestin kepada AFP lewat kelmarin, tanpa memberikan sebarang perincian.

Sebagaimana hari-hari sebelumnya, anggota pasukan perunding Israel pulang selepas rundingan kemungkinan untuk berbincang dengan kerajaan mereka.

Ketika penduduk Gaza cuba menyusun semula kehidupan mereka yang musnah, perunding mengadakan pusingan kedua rundingan secara tidak langsung kelmarin, mencari penamat konfrontasi.

Namun, wakil rasmi berkata masih terlalu sukar untuk bersetuju untuk menamatkan konflik itu yang tercetus 8 Julai lalu apabila Israel melancarkan operasi ketenteraan untuk mengekang serangan roket dari Gaza.
“Rundingan amat sukar,” kata wakil Palestin pada pembukaan rundingan Isnin lalu, yang berlangsung selama 10 jam dan disifatkan sebagai amat serius.

Awal Selasa lalu, wakil Israel pula berkata: “Jurang masih jauh. Tiada kemajuan dalam rundingan.”

Pasukan itu berkumpul di bilik berasingan di ibu pejabat Risikan Umum Mesir dan tidak pernah bertemu antara satu sama lain, tatkala orang tengah bergegas antara kedua-dua biik membawa kertas cadangan dan cadangan balas, kata sumber.

Hamas mahu Israel menamatkan sekatan yang dikenakan ke atas Gaza pada tahun 2006 sebelum ia menghentikan serangan roket ke Israel.

No comments:

Post a Comment