LONDON - Kerajaan Britain menggantung kontrak 12 senjata kepada Israel jika permusuhan dengan Gaza disambung semula, menurut Jabatan Pernigaaan, Inovasi dan Kemahiran (BIS).

Setiausaha Perniagaan Vince Cable dalam satu kenyataan berkata, pihaknya mengenal pasti 12 lesen senjata yang dieksport termasuk penjualan peralatan yang digunakan rejim Zionis di Gaza.

Lesen berkaitan dengan peralatan ketenteraan adalah termasuk komponen untuk sistem radar tentera, pesawat tempur dan kereta kebal.

"Kerajaan Britain membuat keputusan menggantung lesen eskport sedia ada jika terdapat pertempuran ketara," katanya kepada Middle East Eye.

Bagaimanapun, kenyataan Vince Cable disifatkan amat lemah dan keputusan menggantung lesen jika peperangan disambung dilihat sebagai tanda sokongan politik untuk kerajaan Israel.

"Kami ingin lihat sekatan sepenuhnya ke atas semua jualan senjata dan tidak hanya menggantung beberapa lesen terpilih. Kami ingin semua lesen dibatalkan dan kerajaan perlu menghantar isyarat jelas bahawa ia tidak menyokong pengeboman di Gaza," menurut Jurucakap Kempen Menentang Perdagangan Senjata (CAAT), Andrew Smith.