Thursday 6 November 2014

PBB didesak gesa Israel henti provokasi di Masjid Al-Aqsa

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Palestin dan Jordan menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya mendesak Israel menghentikan serta-merta segala provokasi dan perbuatan menghasut orang Islam di tempat suci di Baitulmaqdis.
Kedua-dua negara berpendapat sebarang provokasi secara berterusan boleh mencetuskan satu lagi krisis yang boleh mengancam keamanan di Asia Barat.
Amaran itu dikeluarkan berikutan tindakan puak ekstremis Israel menceroboh Masjid Al-Aqsa semalam dengan dilindungi lebih 300 askar rejim menyebabkan perbalahan dengan jemaah Palestin.
Seorang pejuang Hamas dilaporkan berang dengan pencerobohan itu, kemudiannya memandu sebuah van ke arah orang ramai yang menunggu kereta api sehingga menyebabkan seorang maut.
Beberapa jam kemudian, seorang pemandu Palestin dikatakan merempuh sekumpulan askar di Tebing Barat menyebabkan tiga orang mengalami kecederaan.
Duta Palestin ke PBB, Riyad Mansour menegaskan perbuatan Israel secara sengaja itu bertujuan memperlihatkan cengkaman berterusan mereka untuk menguasai kawasan berkenaan.
Dalam suratnya kepada Majlis Keselamatan, Mansour menegaskan jemaah di Masjid Al-Aqsa terkejut dengan letupan bom tangan dan tembakan peluru getah yang mengakibatkan sekurang-kurangnya 30 orang cedera parah.
Katanya, ekstremis Israel itu menceroboh tempat suci termasuk memasuki salah satu masjid dan memanjat mimbar dengan memakai kasut iaitu perbuatan yang tidak menghormati orang Islam.
Dalam surat berasingan, Duta Jordan ke PBB, Dina Kawar berkata, pasukan khas Israel dan polis melarang jemaah Islam daripada memasuki masjid dan sebaliknya membenarkan golongan ekstremis agama dan politik ke dalam pekarangan masjid berkenaan.
Raja Abdullah II dari Jordan adalah penjaga tapak suci di Baitulmaqdis dan Kawar mendakwa tentera Israel mencabuli perjanjian damai 1994 antara kedua-dua negara dengan menahan kakitangan Jordan yang bertanggungjawab bagi mentadbir dan menjaga tapak berkenaan.
Jordan memanggil balik dutanya ke Israel, dan Kawar menggesa Majlis Keselamatan supaya meletakkan kesalahan ke atas Israel bagi serangan semalam. - AP

No comments:

Post a Comment