Wakil AFP berkata, ekoran mogok itu, kesemua kementerian dan institusi yang dikuasai Hamas di Gaza ditutup, kecuali sekolah,
Pergerakan Hamas telah melantik lebih 40,000 orang sebagai kakitangan awam selepas mereka berjaya menawan Gaza pada 2007, setelah berlakunya pertempuran berdarah dengan pergerakan Fatah.
Namun, selepas mencapai kata sepakat dengan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas kedua-dua pihak bersetuju membentuk kerajaan perpaduan pada Jun lalu, dan pergerakan Hamas bersetuju melepaskan tanggungjawab pentadbiran tersebut kepada kerajaan.
Kerajaan perpaduan Palestin yang berpangkalan di Tebing Barat kemudian hanya bersetuju melunaskan gaji kira-kira 24,000 kakitangan awam yang dilantik pergerakan Hamas, hari ini tetpi enggan membayar gaji kepada kira-kira 16,000 kakitangan yang berkhidmat dalam perkhidmatan ketenteraan dan keselamatan.
Dalam perkembangan berlainan, Amnesty International melaporkan, Israel langsung `tidak mengendahkan’ nyawa penduduk awam penduduk Palestin ketika melancarkan serangan selama 50 hari ke atas Genting Gaza, baru-baru ini.
Kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di Britain itu turut menyenaraikan lapan contoh serangan yang dilancarkan oleh Israel di Gaza tanpa sebarang amaran, sehingga menyebabkan sekurang-kurangnya 104 penduduk awam terkorban termasuk 62 orang kanak-kanak.
“Laporan itu mendedahkan corak serangan yang sering digunakan oleh Israel adalah serangan udara berskala besar yang mensasarkan rumah penduduk awam,” jelas Amnesty International. – AFP