Resolusi berkenaan yang telah dibincangkan oleh pemimpin Palestin sejak beberapa minggu lalu, dijangka ditolak oleh Amerika Syarikat (AS) yang merupakan anggota kerusi tetap UNSC menggunakan kuasa Veto.
Bagaimanapun, pegawai kerajaan Palestin di Ramallah berkata, perkara tersebut sama sekali tidak akan melemahkan mereka, selepas perbincangan demi perbincangan yang dijalankan bersama Israel menemui kegagalan.
“AS tidak menawarkan sebarang cadangan untuk menyelesaikan masalah ini.
“Pentadbiran AS mendesak supaya diadakan perbincangan dua hala, walaupun dengan jelas cara tersebut gagal membuahkan sebarang hasil sejak beberapa tahun lalu.” kata pegawai Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Wassel Abu Yusef.
Wakil tetap Australia di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang juga merupakan pengerusi UNSC, Gary Quinlan berkata, pihaknya masih tidak dapat memastikan draf resolusi yang akan disampaikan oleh Jordan bagi mewakili rakyat Palestin itu akan diundi pada bulan ini atau tidak.
“Ketika ini tiada petunjuk bila resolusi itu akan dibawa ke Majlis Keselamatan atau bila perbincangan peringkat seterusnya akan dijalankan,” jelasnya. – AFP