Saturday 9 August 2014

Israel lancar serangan semula ke Genting Gaza


Kanak-kanak Palestin, Ibrahim al-Dawawsa, 10, menjadi korban kekejaman Israel pada hari pertama serangan rejim itu di kawasan perumahan Sheikh Radwan di utara Gaza City, semalam, selepas tiga hari gencatan senjata dilaksanakan. - AFP
GAZA CITY 8 Ogos - Seorang kanak-kanak berusia 10 tahun terbunuh, manakala enam yang lain cedera selepas tentera rejim Israel melancarkan serangan udara ke Sheikh Radwan, utara Gaza sejurus selepas gencatan senjata selama 72 jam tamat hari ini.
Kementerian Dalam Negeri Palestin melaporkan, pesawat pejuang tentera Israel menyasarkan bandar Jabaliya, Gaza City dan bahagian tengah wilayah berkenaan.
Keadaan itu menyebabkan beribu-ribu penduduk Palestin bertindak meninggalkan kediaman masing-masing di Gaza City ekoran bimbang menjadi mangsa bedilan selepas gencatan senjata berakhir pada pukul 8 pagi waktu tempatan (2 petang waktu Malaysia hari ini).
Terdahulu, kumpulan pejuang Hamas menyambung semula serangan balas ke atas wilayah jajahan Israel, selepas rundingan damai antara wakil Palestin dan rejim Zionis di Mesir gagal mencapai persetujuan untuk melanjutkan tempoh gencatan senjata.
Hamas melaporkan telah melancarkan 18 roket ke arah selatan Israel, namun dua daripadanya berjaya dipintas oleh sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome milik rejim itu.
Sumber keselamatan Israel berkata, serangan terbabit menyebabkan operasi penerbangan di Lapangan Terbang Ben-Gurion, Tel Aviv terpaksa ditangguhkan selama 45 minit.
Tiada kematian dan kemusnahan dilaporkan oleh media Israel akibat serangan itu.
Hamas meneruskan serangan balas itu sebagai membela kematian 1,873 penduduk Gaza, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, sepanjang 29 hari operasi Israel selain mempertahankan maruah bumi Palestin yang dijajah oleh rejim Zionis sejak 1967.
Wakil Hamas ke Mesir, Izzat Risyq mengulangi pendirian bahawa gencatan senjata tidak akan dite-ruskan jika syarat yang dituntut tidak dipenuhi oleh Israel, tetapi beliau menegaskan pergerakan Pa-lestin itu sedia meneruskan rundingan di Kaherah.
Media Israel pula melaporkan, wakil rejim Zionis telah meninggalkan meja rundingan di Mesir dan pulang ke Tel Aviv selepas perbincangan selama tiga hari untuk menamatkan konflik di Gaza gagal menemukan jalan penyelesaian.
Bagaimanapun wakil kerajaan Mesir yang menjadi orang tengah dalam isu itu, tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung kegagalan mendamaikan pertelagahan antara Hamas dan Israel. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140809/lu_03/Israel-lancar-serangan-semula-ke-Genting-Gaza#ixzz39qCzsnkN
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment