GAZA - Hari ini adalah hari keempat Zionis melancarkan serangan di wilayah Gaza. Serangan kotor mencemarkan kesucian Ramadan itu begitu dirasai penduduk dunia terutama Malaysia.

‘Laknatullah Zionis!’ dan ‘Berdoa untuk Gaza’ antara bait kata paling banyak digunakan di laman media sosial untuk melahirkan kebencian dan kesedihan terhadap apa yang berlaku di bumi Palestin kini.


Angka korban terus meningkat

Serangan udara Israel di selatan dan tengah Genting Gaza meragut 20 lagi nyawa semalam termasuk tujuh wanita dan kanak-kanak menjadikan angka korban sejak tiga hari lalu melonjak kepada 72 orang dan lebih 500 orang lagi cedera parah.

Jurucakap perkhidmatan kecemasan Ashraf al-Qudra memaklumkan, dalam serangan pertama awal pagi semalam berlaku di sebuah kedai kopi di bandar Khan Yunis menyebabkan enam lelaki terbunuh dan sekurang-kurangnya 15 yang lain cedera.

“Selang enam minit kemudian Zionis sekali lagi melancarkan serangan ke atas kem pelarian Nusseirat di tengah Gaza diikuti tiga minit kemudian serangan menyasarkan dua rumah di Khan Yunis hingga mengorbankan tujuh orang dengan tiga wanita dan empat kanak-kanak,” katanya.

Difahamkan, puluhan siren serangan  roket kedengaran dan dilihat menghujani wilayah Palestin yang dikepung awal pagi semalam dalam operasi digelar Operasi Perlindungan Sempadan Israel.

Operasi itu adalah kempen ketenteraan terbesar terhadap Gaza sejak 2012.

Media tempatan melaporkan, pihak berkuasa Israel sebagai berkata, lebih daripada 200 roket ditembak ke Israel dari Gaza sejak Isnin lalu dengan beberapa serangan terbabit mencapai ke Tel Aviv.

Serangan itu bagaimanapun dibalas dengan 550 bedilan roket dan serangan jet Israel dan memusnahkan sebahagian Bandar Gaza, Beit Hanoun dan Khan Younis.

Menerusi paparan stesen televisyen antarabangsa, kelihatan puluhan kereta perisai Israel terus membuat rondaan di sempadan Gaza, selepas Kabinet menggerakkan 40,000 pasukan simpanan tentera mereka untuk melancarkan serangan darat.

Namun, sehingga jam 8 malam waktu Malaysia, kesemua askar terbabit masih belum melakukan serangan darat dan dipercayai hanya menanti arahan dari pihak atasan.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berterusan mengugut dan melakukan provokasi dengan menyatakan serangan akan dilakukan pada bila-bila masa.

“Serangan ini tidak perlu diwar-warkan, jika semua pihak sudah mengetahui waktu serangan maka ia bukan lagi disebut serangan. Saya hanya menanti masa sesuai untuk mengarahkan 40,000 askar bertindak,” katanya dengan angkuh ketika ditemu bual media tempatan.


Serangan roket setiap minit

Sehingga semalam, lebih 200 serangan jarak jauh sudah dilakukan oleh Zionis ke Gaza.

Mengikut laporan siaran langsung Al-Jazeera, sebanyak 38 serangan roket dibuat bermula jam 12.30 malam hingga 3.30 petang (waktu tempatan) jumlah itu berkurangan berbanding hari kedua dengan 53 serangan roket dilancarkan dalam tempoh 24 jam dan 54 serangan roket pada Isnin lalu.

Media sama turut melaporkan, penduduk bertempiaran lari menyelamatkan diri setiap kali terdengar siren pelancaran roket.

Penduduk tempatan, Muhammad Ali, 56, berkata, setiap kali terdengar bunyi siren mereka sekeluarga berpegangan tangan dan hanya menanti di manakah roket itu akan mendarat.

“Hidup kami terseksa sejak tiga hari lalu. Terdengar sahaja bunyi siren, saya akan dengar ramai jiran dan rakan-rakan berteriak Allahu Akbar! dan Syahid! Kanak-kanak pula akan menangis dan menjerit. Golongan ibu akan memeluk erat anak mereka. Saya tidak tahu sampai bila kami harus terus hidup sebegini,” katanya.

Baginya, Ramadan ini adalah ujian paling getir berbanding situasi sama yang pernah dialaminya ketika Intifada Pertama 27 tahun lalu.


PBB kutuk serangan

Awal pagi kelmarin, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Ban Ki-moon memberikan taklimat kecemasan kepada Majlis Keselamatan PBB bagi membincangkan situasi tidak menentu di wilayah Gaza.

“Nyawa Gaza umpama pisau di hujung tanduk. Saya secara peribadi mengutuk keras serangan roket dilancarkan Israel. Serangan tidak boleh diterima dan mesti dihentikan segera. Saya menggesa Perdana Menteri Netanyahu untuk melakukan pengendalian maksimum dan menghormati hak asasi antarabangsa untuk melindungi orang awam, “ katanya.

Menurutnya, kini adalah masa tepat untuk pemimpin keanggotaan memainkan peranan dan menggunakan kuasa yang ada untuk menghentikan tindakan kejam Zionis.

“Saya menggesa Presiden Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi untuk membantu memudahkan proses gencatan senjata seperti yang pernah dilakukan pada November 2012. Gaza dan negara serantau secara keseluruhan sudah tidak mampu untuk menghadapi perang besar-besaran,” katanya.
Intifada ketiga?

Jika benar dakwaan Netanyahu untuk mengerakkan 40,000 askarnya, maka tidak mustahil Intifada ketiga akan berlaku jika tiada pihak tampil menawarkan usaha untuk gencatan senjata.

Mengimbau episod luka pada November 2012 ketika perang lapan hari yang mengorbankan 164 nyawa, serangan itu dihentikan hasil usaha bekas Presiden Mesir Mohammad Mursi yang ketika itu menjadi orang tengah antara Palestin dan Israel.

Kini, serangan udara sudah dilakukan, serangan laut dan darat sedang siap sedia dan tidak mustahil akan berlaku peperangan besar jika negara dunia terus berdiam diri.

Adakah permintaan PBB untuk meminta bantuan Al-Sisi bakal membuahkan kejayaan? Semalam sahaja, beliau mengarahkan 19 terowong di sempadan Mesir-Gaza dimusnahkan. Oleh itu, adakah Al-Sisi boleh bertindak seperti Mursi?