• Kebanyakan penduduk Palestin yang ditempatkan di Jabalia hanya tidur di kawasan lapang dan beralaskan tikar. - Foto AFPKebanyakan penduduk Palestin yang ditempatkan di Jabalia hanya tidur di kawasan lapang dan beralaskan tikar. - Foto AFP

GENTING GAZA - PALESTIN. Israel bertindak kejam membedil sekolah Agensi Bantuan dan Pekerjaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNRWA) yang menjadi pusat penempatan sementara penduduk Palestin.

Jurucakap agensi itu memberitahu bedilan tersebut menyebabkan sebahagian besar struktur sekolah di al-Maghazi terbabit musnah.

Pada masa ini, lebih 100,000 penduduk Palestin ditempatkan di 69 sekolah di bawah agensi tersebut berikutan konflik semakin meningkat di wilayah itu.

Sementara itu, jurucakap Pejabat bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA), Jens Laerke memaklumkan kanak-kanak di Gaza kini memerlukan rawatan pakar psikologi akibat kesan trauma daripada kemelut tersebut.

Menurutnya, laporan menunjukkan sekurang-kurangnya 107,000 budak di wilayah itu memerlukan sokongan psikososial, laporan dipetik dari Press TV.