Wednesday 21 October 2015

Roboh rumah pejuang

Agensi
Hebron: Tentera Israel semalam memusnahkan rumah seorang pejuang Palestin yang kini dipenjara kerana didakwa membunuh seorang pendatang Yahudi.

Tindakan merobohkan rumah Maher al-Hashlamoun di Hebron diikuti dengan pertempuran antara puluhan penduduk Palestin dengan tentera Israel.


Bagaimanapun, tidak ada kemalangan jiwa dilaporkan, kata saksi.

Maher, pejuang kumpulan Jihad Islam, dijatuhi dua hukuman penjara seumur hidup oleh mahkamah tentera Zionis Mac lalu selepas didapati bersalah atas tuduhan membunuh Dalia Lemkus, 26, pada 10 November 2014.

Dia juga didakwa cuba membunuh dua lelaki di penempatan haram Yahudi Gush Etzion, selatan Baitulmaqdis.

Minggu lalu, pihak berkuasa Israel mengarahkan tindakan merobohkan rumah penduduk Palestin yang didapati bersalah menyerang penduduk Yahudi.

Sementara itu, tentera Israel semalam menembak mati seorang penduduk Palestin, juga di Hebron, selepas dia didakwa menyerang seorang anggota tentera.

Ia kejadian terbaru dalam serangan menggunakan senjata tajam yang bermula sejak tiga minggu lalu.

Keganasan yang bermula dengan rancangan Israel untuk membuka perkarangan Masjid Al-Aqsa kepada pelawat Yahudi itu setakat ini sudah meragut 42 nyawa penduduk Palestin, termasuk 21 yang didakwanya penyerang. Yang lain terbunuh dalam pertempuran dengan tentera Israel.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 21 Oktober 2015 @ 6:52 AM

REMAJA Palestin berlindung selepas menyerang tentera Israel dengan batu dari belakang tayar yang dibakar ketika pertempuran di bandar Al-Bireh, utara Ramallah, di Tebing Barat, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/86728#sthash.4J6iRZEV.dpuf

No comments:

Post a Comment