Tuesday 20 October 2015

Israel bina tembok di Baitulmuqaddis


AP - SEORANG kanak-kanak Palestin berdiri di sebelah tembok baharu yang dipasang oleh polis Israel bagi memisahkan kampung Jabel Mukaber dan penempatan haram Armon Hantziv di timur Baitulmuqaddis kelmarin.


BAITULMUQADDIS – Polis Israel kelmarin mula membina tembok di timur Baitulmuqaddis bagi melindungi penempatan haram Yahudi yang menjadi sasaran bom api dan balingan batu dari kampung Palestin berdekatan.
Tembok itu akan memisahkan kampung Jabel Mukaber dan penempatan haram Armon Hant­ziv. Pembinaannya dikritik parti pembangkang yang melihat langkah itu sebagai usaha untuk menga­singkan penduduk di timur Baitulmuqaddis.
Sehingga kelmarin, polis telah meletakkan enam bongkah batu di Jabel Mukaber, setiap satu setinggi 2.5 meter dan lebar 2 meter sebagai penghadang sementara.
Majlis perbandaran tempatan memberitahu, dinding itu akan merangkumi kawasan seluas 300 meter bagi melindungi penduduk Yahudi daripada tindakan belia Palestin yang membaling batu dan bom api ke arah kediaman serta kereta mereka.
Jabel Mukaber menjadi lokasi panas susulan siri keganasan sejak beberapa minggu lalu yang mengorbankan 42 warga Palestin dan tujuh penduduk Yahudi.
Tiga penduduk kampung itu bertindak membunuh tiga warga Israel dalam serangan berasingan di Baitulmuqaddis pada Selasa lalu sebelum mereka dibunuh pasukan keselamatan Rejim Zionis.
Pada Sabtu lepas, seorang remaja Palestin berusia 16 tahun ditembak mati polis Israel selepas cuba menikam seorang anggota polis sempadan di sebuah pos pemeriksaan dekat Jabel Mukaber.
Israel menganggap­ Bai­tulmuqaddis sebagai wilayah mereka selepas merampasnya dalam Perang Enam Hari pada 1967. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1020&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3p5JPhf6s 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment