Wednesday 24 September 2014

Tentera rejim Israel bunuh dua rakyat Palestin

SELASA, 23 SEPTEMBER 2014 @ 3:04 PM

 
HEBRON: Tentera rejim Israel menembak mati dua rakyat Palestin yang didakwa membunuh tiga remaja Israel di kawasan pendudukan di Tebing Barat Jun lalu, kejadian yang mencetuskan peperangan tujuh minggu di Gaza.

Israel melancarkan gerakan mencari Marwan Kawasme dan Amar Abu Aysha, dalam lingkungan umur 30-an di kawasan Hebron selama beberapa bulan.

Mereka didakwa menembak mati tiga remaja yang sedang mengembara pada waktu malam berhampiran kawasan pendudukan Yahudi pada 12 Jun lalu.

Penduduk Hebron berkata askar Yahudi mengepung sebuah rumah di bandar raya berkenaan sebelum waktu Subuh dan kemudian kedengaran bunyi tembakan.



Tentera Zionis itu berkata pasukan keselamatan mengenal pasti lokasi di mana Kawasme dan Abu Aysha berada dan sedang cuba membuat penahanan apabila berlaku kejadian tembak-menembak.

"Kami melepaskan tembakan, mereka membalas tembakan dan mereka terbunuh dalam kejadian itu," dakwa jurucakap tentera Yahudi itu, Leftenan-Kolonel Peter Lerner.

Gabenor Hebron Kamel Hmeid mengesahkan kematian mereka menerusi radio Palestin.

"Adalah jelas kedua-dua syahid itu, al-Kawasme dan Abu Aysha, dibunuh pagi ini dalam operasi tentera di kawasan Universiti Hebron.

"Kami mengutuk perbuatan jenayah ini sebagai pembunuhan yang disengajakan dan diatur," katanya. - REUTERS

No comments:

Post a Comment