Thursday 11 September 2014

Mesir tidak membantu operasi bantuan Gaza


DR RIDUAN MOHAMAD NOR | .

Mesir menjadi negeri yang masyhur sejak zaman berzaman, buminya menjadi saksi sejak pertembungan iman dan kufur, pertarungan Nabi Allah Musa a.s. dengan firaun yaang mendakwa diri sebagai tuhan. Ardul kinanah ini juga sekaligus menjadi jelapang makanan bagi benua Arab dengan Nil sebagai anugerah tuhan sang pencipta.

Di zaman Saidina Umar al-Khattab, Mesir telah berjaya ditawan oleh panglima Islam Amru al Ash lantas berjaya mengubah akidah penduduknya. Keadilan pemerintahan Islam menjadi pemangkin kepada kejayaan dakwah sehingga Mesir menjadi sebutan sebagai tempat keilmuan Islam dan juga tapak kerajaan Islam yang hebat seperti kerajaan Ayubiah.

Salahuddin Al-Ayubi berjaya menawan kembali bumi Palestin dengan menggerakkan tenteranya dari Mesir, pertembungan yang hebat dan menyimbah dengan darah syuhada ini akhirnya telah berjaya mengembalikan kiblat pertama umat Islam yang dijajah oleh salibiah selama 91 tahun.

Tidak pelik bila kuasa salibiah moden seperti Amerika sangat memerlukan Mesir bagi memastikan Israel dapat bernafas dengan aman, Jimmy Carter, Presiden Amerika yang berada di belakang Perjanjian Camp David. Di zaman Jamal Nasser pula, Mesir sangat akrab dengan negara Rusia sehingga mengambil pendekatan memusuhi gerakan Ikhwanul Muslimin dengan begitu keras sekali.

Sadat di zaman awalnya , pasca  Perang Ramadhan 1973 cuba mengambil hati aktivis Islam, bahkan membebaskan ahli-ahli gerakan Islam daripada penjara yang pengap namun akhirnya kembali berkonfrontasi dengan gerakan Islam. Ini terjadi apabila Gerakan Islam menentang Perjanjian Camp David yang akan mengkhianati bumi Palestin.

Pada tahun 1981 pula menyaksikan tangkapan besar-besaran terhadap anggota Ikhwanul Muslimin sebelum dan selepas pembunuhan Anwar Sadat. Anwar Sadat mati dibunuh kerana menandatangani Perjanjian Camp David yang mengiktiraf negara haram Israel, tembakan rambang Lt. Khalid Islambouli di hadapan pentas utama telah menyebabkan Anwar rebah ke lantai, menggeletak dan hilang nyawa, seorang Menteri yang lainnya juga turut terbunuh, manakala puluhan yang lain cedera. Peristiwa ini telah memeranjatkan dunia dan disabitkan kerana dosa Mesir kepada Palestin.

Naiknya Hosni Mubarak sebagai Presiden ke empat Mesir semakin menjarakkan negara itu dengan isu Palestin, terutama dengan sikap pro Amerika Mubarak. Sikap Mesir sangat tidak membantu malah menyusahkan umat Islam di Gaza, ketika Gaza dikekang, masyarakat Gaza terpaksa menggali terowong untuk mendapatkan  barang-barang keperluan utama.

Sikap ini semakin ketara dalam pembantaian terhadap Gaza dalam Operasi Cast Lead pada penghujung tahun 2008, Mesir menyulitkan bantuan kemanusiaan.

Mesir membenarkan ruang udaranya untuk digunakan semahunya oleh Israel membedil Gaza yang rawan, juga menutup sesempit mungkin pintu bantuan di Rafah. Pelbagai usaha dibuat oleh dunia untuk memaksa Mesir membuka pintu Rafah, namun ketololan negara Firaun ini sangat ketara.

Di zaman Mubarak tercetus peristiwa tragedi Marvi Marmara yang menelan korbaan 9 orang aktivis IHH dari Turki, juga sekatan terhadap misi Viva Palestine yang dipimpin oleh Ahli Parlimen Britain, Geoge Galloway.

Zaman Mursi yang cemerlang

Kejatuhan Mubarak pada revolusi damai 2011 telah membuka ruang untuk masyarakat dunia membantu Gaza, di mana laungan takbir bergema di seluruh Gaza menyaksikan tumbangnya regim tirani proksi Amerika itu.

Harapan rakyat Gaza dan masyarakat dunia mula merimbun terhadap Dr Mursi daripada Ikhwanul Muslimin untuk membantu pembangunan semula Gaza. Pintu Rafah dibuka seluas mungkin dan NGO-NGO antarabangsa mula mendatangi bumi sejuta luka ini. Masjid, sekolah, perpustakaan, universiti, rumah awam, dan pelbagai prasaranamula dibangunkan kembali.

Gaza diserang lagi dengan rakus pada 14 November 2012, Mursi tanpa lengah telah mengarahkan Dr Hisham Qandil untuk memasuki Gaza pada hari pertama serangan, sekaligus membawa bersama 50 tan ubat-ubatan. Pintu Rafah terus dibuka untuk membawa mangsa peperangan Gaza ke Hospital al-Arish di wilayah Mesir.

Mursi terpaksa membayar harga yang mahal akibat dukungannya terhadap Gaza apabila regim Zionis mengatur langkah untuk menjatuhkannya dengan cara yang tidak demokratik.

Bermula dengan inisiatif yang dibuat oleh Mossad, dipicu oleh politikus perempuannya Lippi Zipni pertemuan diatur di Tebing Barat dengan kelompok tamarrud Mesir, maka siri-siri bantahan awam diadakan di Medan Tahrir sehingga Tentera merampas kuasa pada 3 Julai 2013.

Tak sampai 24 jam, Pintu Rafah telah ditutup oleh regim kudeta. Paling sadis ialah hampir seribu terowong di sempadan Rafah telah dimusnahkan oleh regim kudeta mesra Israel ini. Bantuan kemanusiaan oleh NGO antarabangsa telah diganggu serta salurannya telah disempitkan, terutama tekanan kepada NGO Mesir yang menjadi penghubung dengan NGO-NGO antarabangsa.

Derita Gaza bertindan tindih, serangan terkini yang meranapkan lebih 10 ribu bangunan, mengorbankan lebih dua ribu jiwa, kemusnahan besar Gaza  bak diserang garuda. Bantuan antarabangsa terjejas dengan sikap Mesir dan tidak menunjukkan sikap bersahabat Mesir terhadap nasib Gaza.

Maka munasabah dalam syarat gencatan senjata kali ini, Hamas menuntut lapangan terbang Arafat dibuka semula untuk akses misi antarabangsa menjadi mudah, selamat dan terhindar daripada karenah birokrasi regim Mesir.

Penulis ialah Exco Muslim Care dan aktivis bantuan kemanusiaan tanpa sempadan

No comments:

Post a Comment