Sunday 24 August 2014

Tentera Israel menyerang orang awam berhampiran hospital Gaza



Sun 24 Ogos, 2014 22:53 GMT

Tentera Israel telah menjalankan serangan ke atas sekumpulan orang awam yang berhampiran hospital al-Shifa di Semenanjung Gaza yang dikepung.

Sekurang-kurangnya seorang rakyat Palestin terbunuh dan kira-kira sedozen, termasuk kanak-kanak cedera selepas terkena peluru berpandu kumpulan pada Ahad. Antara yang cedera berada dalam keadaan kritikal.

Juga, empat orang cedera pada hari yang sama apabila pesawat perang Israel dihujani timur jabatan polis Gaza.

Secara berasingan, serangan Israel hancur pusat komersial di bandar Rafah di selatan Semenanjung Gaza, mencederakan tiga orang.

Ramai rakyat Palestin di Semenanjung Gaza terbunuh setiap hari sebagai tentera Israel terus berdebar-debar rantau ini jatuh miskin.

Beberapa 2,120 orang, kebanyakannya orang awam, telah kehilangan nyawa dan lebih 10,800 telah cedera dalam perang Israel sejak 8 Julai.

Bangsa-Bangsa Bersatu berkata, lebih 80 peratus daripada penduduk Palestin telah dibunuh orang awam.

Hampir 400,000 kanak-kanak Palestin yang memerlukan bantuan segera psikologi disebabkan oleh "kesan bencana dan tragis" perang Israel, menurut Tabung Kanak-Kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF).

Yang Ezzedine al-Qassam, sayap tentera gerakan perlawanan Palestin Hamas, telah melancarkan serangan balas terhadap Israel.

Tel Aviv berkata Israel 68 terbunuh dalam konflik setakat ini, tetapi Hamas meletakkan nombor di lebih daripada 150.

MSM / MAM / AS

No comments:

Post a Comment