Sunday 24 August 2014

Rakyat kehausan


Peperangan tidak menunjukkan tanda untuk terus lenyap, sebaliknya setiap hari pasti ada saja yang menjadi korban tindakan kejam rejim Zionis. Rakyat Gaza masih meneruskan perjuangan, perjuangan untuk terus hidup dan kekal di bumi Gaza biar digasak daripada pelbagai sudut.
Rakyat Gaza kini sangat memerlukan bekalan air bersih selepas bekalan itu menjadi sangat terhad sejak tercetusnya Perang 10 Ramadan, Julai lalu.
Jika beberapa minggu lalu, ada saja kontena atau lori pengangkut air yang mundar-mandir di sekeliling bandar untuk mengagihkan bekalan air, namun nisbah kekerapannya semakin kurang.
Oleh itu, rakyat Gaza memerlukan satu inisiatif berterusan iaitu pembekalan air bersih secara kekal tanpa perlu menunggu lori tangki atau sebagainya.

Bekalan air ini juga penjamin kepada kelangsungan hidup anak Gaza.
Saya menerusi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) From Gaza With Love bersama-sama Yayasan Amal Malaysia dan Malaysian Relief Agency (MRA) meneruskan usaha pembekalan air bersih kepada rakyat Gaza menerusi penyediaan 2,000 liter tong air yang diisi dua kali sehari.
Untuk projek ini, kami memberi fokus kepada dua lokasi iaitu kawasan Shaaf dan Shijaiyyah untuk menyediakan bekalan air bersih selepas lokasi itu dibedil rejim Zionis beberapa minggu lalu.
Selepas nisbah serangan rejim Zionis berkurang sejak seminggu lalu, penduduk di dua kawasan ini mula pulang ke rumah mereka dan melihat sisa runtuhan.
Foto
TANGKI air sumbangan Malaysia yang dibekalkan untuk bekalan air bersih di Gaza.

Mereka sangat memerlukan air untuk kekal bertahan memandangkan kaedah pengangkutan tong air tidak efektif serta terdedah dengan serangan.
Susulan itu juga, kami mengambil inisiatif menyediakan tong air bersih kepada penduduk di dua kawasan itu yang membabitkan 30 keluarga.

Biarpun kuantiti air itu tidak banyak, namun cukup untuk memberi keselesaan kepada penduduk sekitarnya.
Sehingga kini, kami menyediakan 25 tong air hasil sumbagan ketiga-tiga badan amal berkenaan.

Berkat sumbangan daripada semua pihak, saya berharap inisiatif ini meringankan beban penderitaan rakyat Gaza.
Sebenarnya, pembekalan tong air itu juga tidak begitu efektif, namun ia cukup untuk menampung keperluan harian rakyat di dua kawasan itu dalam membekalkan air bersih untuk kegunaan minuman atau sebagainya.
Sejak menjadi penghuni bumi Gaza lebih setahun lalu, masalah air sememangnya sebati untuk penduduk di sini, jika dalam keadaan aman pun ada masalah, apatah lagi jika berlakunya perang.
Sistem pengairan di Gaza tidak sebegitu baik, tidak seperti di kawasan lain.

Jika di Malaysia, hampir 99 peratus rakyat negara dapat merasai kemudahan bekalan air, namun tidak bagi rakyat Gaza.

Segala-galanya payah dan sukar.
Bagaimanapun, saya berharap awan mendung di bumi Gaza akan berlalu dan mengembalikan sinarannya.

Segala amal bakti di bumi ini adalah untuk melihat anak kecil Gaza kembali tersenyum.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/24

No comments:

Post a Comment