Tuesday 3 September 2013

[Krisis Bahan Api di Gaza Selepas Penutupan Terowong Minyak oleh Tentera Mesir]



Semenanjung Gaza sedang menghadapi krisis bahan api dengan kesan yang serius akibat keputusan tentera Mesir untuk menutup lintasan Rafah dan terowong di sepanjang sempadan.

Mo'men Al-Khozendar, seorang pemilik stesen minyak berkata "Walaupun bahan api dari Mesir tidak berkualiti, tetapi ia tidak meliputi 30-40% daripada keperluan Gaza", katanya di laman web Al Resalah.

Pihak Berkuasa Kualiti Alam di Gaza berkata bahawa krisis gas ini mengancam untuk menghentikan 190 telaga minyak yang menyediakan bagi kebanyakan rakyat Gaza dan 57 stesen untuk mengumpul kumbahan dan mengepam semula ke dalam laut atau kawasan-kawasan lain.

Ia juga menjelaskan bahawa stesen-stesen kini bekerja sangat perlahan dan sudah tidak berfungsi pada potensi mereka yang sepenuhnya.

Satu krisis alam sekitar juga dijangka akan berlaku disebabkan oleh pengumpulan kumbahan disamping empat loji rawatan air yang membuang terus ke dalam laut yang hampir ditutup, dan perkara ini akan membawa kepada pencemaran yang serius di pantai.

Sumber : Ezzedeen Al-Qassam Brigades Information Office
#mesirkini
#R4BIA

No comments:

Post a Comment