Saturday 18 May 2013

Haniyeh menekankan hak untuk kembali

Haniyeh menekankan hak untuk kembali

Bahagian Hal Ehwal Pelarian Hamas dalam pergerakan DRAH yang mengadakan persidangan "Bersatu untuk Kembali'' sempena menyambut ulang tahun ke-65 bencana Palestin '' Nakba'', di mana kumpulan-kumpulan Zionis Israel dan penjajah melakukan pembunuhan beramai-ramai kejam terhadap rakyat Palestin, dan memaksa rakyat Palestin keluar dari tanah mereka.

Ismail Haniyeh, Perdana Menteri Palestin, berkata dalam ucapan beliau menyampaikan dalam persidangan itu bahawa pulangan Palestin untuk tanah mereka di Palestin bersejarah begitu hampir dan pembebasan Palestin begitu dekat juga, sebagai rakyat Palestin tidak akan melupakan haknya untuk tanahnya.

Mengulas mengenai sikap berdiam diri Arab dan antarabangsa ke atas pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh rejim Syria terhadap rakyat Palestin dan Syria di Syria, Haniyeh berkata bahawa bencana rakyat Palestin akan terus berterusan dalam kes pelarian Palestin tidak kembali ke tanah mereka di Palestin bersejarah.

Beliau menegaskan bahawa Nakba Palestin adalah satu malapetaka bagi negara Islam dan Arab secara keseluruhan kerana mereka hilang bandar Jerusalem dan masjid Aqsa suci.

Beliau menambah bahawa hak untuk kembali dan pembebasan Palestin tidak akan tercapai atau diperolehi melalui rundingan, tetapi melalui rintangan dan kesabaran yang tinggi.

Sumber : Kementerian Dalam Negeri
.........................................................................
Layari : www.amanpalestin.net

TT : Aman Palestin

No comments:

Post a Comment