Sunday 27 November 2016

Netanyahu ucap terima kasih kepada Abbas atas bantuan

AHAD, 27 NOVEMBER 2016 @ 12:08 PM
PASUKAN Bomba Palestin bersama pasukan keselematan Israel ketika dalam operasi memadamkan kebakaran. - Foto AFP  

TEL AVIV: Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, menghubungi Presiden Mahmoud Abbas pada Sabtu untuk menyatakan penghargaan kerana menghantar pasukan bomba bagi membantu memadamkan kebakaran hutan di wilayah Yahudi itu.

Pihak Berkuasa Palestin (PA) menghantar lapan kereta bomba dan berpuluh anggota untuk tujuan itu. "Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, petang ini menghubungi Pengerusi PA, Abu Mazen, dan mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana menghantar pasukan bomba untuk membantu memadamkan api.

"Netanyahu juga menghargai jasa baik penduduk Arab dan Yahudi yang memberi perlindungan kepada mangsa kebakaran," menurut kenyataan, merujuk Abbas dengan nama panggilannya.

 Pasukan bomba Israel bergelut mengawal kebakaran yang sudah merebak ke seluruh bandar raya ketiga wilayah itu, Haifa, dan memaksa puluhan ribu penduduk meninggalkan kediaman masing-masing hari keempat berturut-turut.

Pasukan bomba yang dibantu pesawat khas, yang disediakan beberapa negara termasuk Russia, berusaha mengawal kebakaran besar di banyak wilayah, termasuk berhampiran Baitulmaqdis, yang bermula sejak 22 November lalu.

Menurut laporan, anggaran 748 hektar hutan dan kawasan pedalaman musnah dalam kebakaran hutan itu di seluruh wilayah dan puluhan terpaksa dipindahkan dari Haifa. Sekurang-kurangnya 132 penduduk bandar raya itu dirawat di hospital dengan kecederaan disebabkan bencana itu. - AGENSI

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/217363

No comments:

Post a Comment