Wednesday 14 October 2015

Wilayah Gaza dan Tebing Barat semakin bergolak


REUTERS - SEORANG tentera Israel mengacukan senapangnya ke arah penunjuk perasaan Palestin ketika pertempuran Gaza kelmarin.



BAITULMUQADDIS – Seorang remaja Palestin ditembak mati di Tebing Barat, manakala empat warga Israel ditikam kelmarin selepas keganasan memuncak susulan serangan udara Rejim Zionis yang membunuh seorang wanita hamil dan anak kecilnya di Gaza.
Tentera Israel membunuh remaja berkenaan yang dikenal pasti Kementerian Kesihatan Palestin sebagai Ahmad Sharake, 13, dalam pertempuran dekat bandar Ramallah, Tebing Barat.
Pasukan perubatan memberitahu, berpuluh-puluh penduduk Palestin ditembak dan cedera dalam beberapa pertempuran lain di seluruh Tebing Barat.
Dalam masa beberapa jam selepas Ahmad dibunuh, empat warga Yahudi ditikam di utara Israel, seorang daripadanya parah, oleh seorang warganegara Israel berbangsa Arab yang melanggar mereka dengan keretanya sebelum menyerang mangsa.
Pada Jumaat lalu, dua buah roket ditembak ke Israel dengan sebuah roket mengenai tanah lapang di selatan Israel dan sebuah lagi berjaya dipintas. Rejim Zionis melancarkan serangan balas keesokan harinya dan menyasarkan fasiliti pembuatan senjata Hamas.
Serangan balas Israel di Gaza pada Sabtu lalu itu membunuh seorang wanita hamil, Nur Hassan, 30, dan anak perempuannya yang berusia dua tahun, Rahaf.
Keganasan terbaharu itu menyusul selepas lebih 10 hari pertempuran antara tentera Israel dan warga Palestin di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis yang diduduki rejim Zionis.
Gaza mula terlibat dalam pergolakan itu pada Jumaat lalu dengan pertempuran di sepanjang sempadan yang ­menyebabkan sembilan warga Palestin terbunuh. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1013&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3oVL3Vv8H 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment