Wednesday 14 October 2015

Pisau jadi simbol perjuangan rakyat Palestin



REUTERS. - SEORANG penunjuk perasaan Palestin memegang sebilah pisau ketika satu perarakan di timur laut Gaza, Jumaat lalu.



BAITULMUQADDIS – Pisau yang disorok di dalam beg atau baju kini menjadi senjata pilihan dan simbol penentangan rakyat Palestin terhadap pendudukan Israel dengan 19 kes penduduk Yahudi ditikam direkodkan sejak 3 Oktober lalu.
Gelombang serangan itu meragut nyawa dua warga Israel dan mencederakan 20 lagi termasuk seorang remaja 13 tahun yang parah kelmarin. Ia meninggalkan trauma yang mendalam kepada penduduk Yahudi.
“Keganasan menggunakan pisau tidak akan mengalahkan kita,” kata Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu dalam satu ucapan di Parlimen Israel kelmarin.
Imej pelbagai jenis pisau seperti pisau dapur dan pisau Rambo menghiasi laman-laman sosial di samping menjadi paparan media Palestin serta Israel sejak 10 hari lalu.
“Pisau ialah barangan harian yang boleh dibeli dan dimiliki sesiapa sahaja. Objek itu mudah disorokkan.
“Tujuan utama serangan menggunakan pisau adalah bukan untuk membunuh tetapi bagi menyebarkan ketakutan dan matlamat itu sudah dicapai,” kata pakar psikologi Israel, Shaul Kimhi.
Israel memiliki teknologi dan keupayaan bertindak balas terhadap ancaman dari luar seperti sistem antipeluru berpandu Iron Dome, tetapi mereka menghadapi kesukaran berdepan serangan menggunakan senjata ringkas itu. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1014&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3oVJpfKcg 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment